FreshMail.pl

Turysta w świecie beaconów

Autor / 12 lipca 2016

Niewielki beacon pozwala realizować marzenia marketerów o integracji digitalu ze światem rzeczywistym. Jego zastosowania wykraczają poza reklamę kontekstową i rewolucjonizują samą usługę.

Po tym jak kilka lat temu spersonalizowane przekazy reklamowe oparte na technologii bluetooth przedarły się szturmem do retailu, nadszedł czas, by potencjał tkwiący w beaconach rozwinęła branża turystyczna. Mało kto jest tak bardzo nastawiony na wygodę i maksymalizację wrażeń oraz spragniony informacji jak turysta. Zastosowanie beaconów to doskonała okazja, odpowiedzieć na jego potrzeby.

Lotniska

Zgodnie z raportem SITA do 2018 roku 74 proc. lotnisk będzie używało beaconów do komunikacji z pasażerami i usprawniania obsługi. Największe nadzieje związane są z automatyzacją odpraw i obiegiem bagażu, a także z alokacją personelu lotniska tak, aby minimalizować kolejki. Wraz z popularyzacją technologii otwierają się też szerokie możliwości pobudzania sprzedaży i rozwoju systemów lojalnościowych skupiających lotniskowe sklepy wolnocłowe.

W marcu tego roku Lufthansa rozmieściła na lotnisku w Monachium system sensorów, który pozwala wysyłać pasażerom spersonalizowane propozycje udogodnień. Za pośrednictwem aplikacji mogą oni wykupić lub aktywować dostęp do salonu biznesowego lub zmienić swoją rezerwację z ekonomicznej na business class. Ciekawa wydaje się też możliwość śledzenia odprawionego bagażu bezpośrednio poprzez aplikację.

Hotele

Aplikacje hotelowe stały się standardem. W wybranych lokalizacjach sieci Marriott goście używają swoich smartfonów do otwierania drzwi pokoju czy stref zamkniętych. Dzięki systemowi sensorów towarzyszy im wirtualny consierge, informujący o serwisach i zniżkach dostępnych w pobliżu miejsca, w którym się znajdują. Aplikacja pomaga również orientować się w przestrzeni hotelowej: uzyskać informacje o aktualnej lokalizacji i układzie budynku.

Starwood Hotel wdrożył pilotażowy program używając systemu beaconów do przyspieszenia procedury zameldowania. Sensory pozwalają rozpoznać indywidualnego klienta w przestrzeni hotelowej, dzięki czemu consierge może powitać go po imieniu. Serwis sprzątający nie zakłóca już spokoju gości – zawsze czyni swoją powinność pod ich nieobecność.

Właścicielom hoteli dane z beaconów pozwalają gromadzić cenne informacje, takie jak zwyczaje i ścieżki poruszania się gości, które pomagają optymalizować usługi i efektywniej gospodarować przestrzenią hotelowa.

Muzea

Zastosowanie beaconów przeobraża muzeum w interaktywną i angażującą przestrzeń. Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku rozmieściło 700 nadajników w różnych punktach budynku oraz zainwestowało w projekt aplikacji o nazwie „Explore”. Za jej pośrednictwem smartfon wysyła zwiedzającym dodatkowe informacje powiązane z obiektem, przy którym się znajdują, wykorzystując elementy augumented reality. Namierzając użytkownika, wyznacza mu też optymalną trasę z bieżącej lokalizacji do wskazanego punktu muzeum, np. innej ekspozycji, najbliższego wyjścia czy lub strefy odpoczynku. Początkowo program działał w oparciu o system 300 hotspotów wysyłających sygnały w sieci wifi. Od 2016 system opiera się już na technologii bluetooth z wykorzystaniem beaconów.

Również londyńskie busy

Od marca 2016 za sprawą Eterion Media, brytyjskiego giganta reklamy outdoorowej, także słynne czerwone londyńskie busy komunikują się z pasażerami za pomocą beaconów, zamontowanych we wnętrzach pojazdów. Marketerzy sprytnie wykorzystują czas większej podatności na przekaz reklamowy bazując na tzw. „dwell time” – czasie, gdy pasażer pozostaje „uwięziony” w komunikacji publicznej. Średnio dla Londynu wynosi on 17 minut przymusowej bezczynności. W tym czasie użytkownicy aplikacji oprócz powiadomień dotyczących samej trasy otrzymują reklamy kontekstowe, uwzględniające ich fizyczne otoczenie. Klikalność takiej powiązanej z realną przestrzenią reklamy okazała się siedmiokrotnie wyższa niż średnia dla zwykłej aplikacji, która nie korzysta z potencjału geolokalizacji. Jest to pewne przełamanie w obliczu rosnącej liczby instalacji adblocków na urządzenia mobilne.



Michał Świerz

CEO firmy Syngeos. Syngeos to firma tworząca aplikacje dla galerii handlowych, sieci sklepów, restauracji i hoteli, działające w oparciu o nowe technologie, takie jak Bluetooth, Wi-Fi czy geolokalizacja. Dzięki wykorzystaniu beaconów pozwala na personalizowanie ofert marketingowych oraz analizę zachowań klientów. Oferuje również rozwiązania technologiczne w duchu smart city, usprawniające funkcjonowanie przestrzeni miejskiej.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl