FreshMail.pl

Smart aplikacja – nie odpowiadaj na potrzeby odbiorcy, wyprzedzaj je!

Autor / 22 marca 2017

Aplikacja, która odpowiada na potrzeby użytkownika, to już za mało. Jeśli twoja apka ma cieszyć się powodzeniem, musi przewidywać potrzeby i proponować rozwiązania, które pozwolą na ich realizację.

Sztuczna inteligencja, machine learning, chatboty, personalizacja treści – ta kombinacja potrafi wyczarować w aplikacjach mobilnych cuda, o których marketerom się tylko marzyło. Smart aplikacje, czyli inteligentne aplikacje korzystają ze złożonych algorytmów, dopasowując użytkownikom rekomendacje zgodne z ich zainteresowaniami czy historią podejmowanych aktywności. Czym się charakteryzują smart aplikacje?

Sygnalizują potrzebę, nim ta nadejdzie

Dzisiejsze narzędzia do analityki predykcyjnej (ang. predictive analytics) wyszczególniają trendy sięgające znacznie głębiej niż sama ocena wcześniejszych zachowań użytkowników. Korzystając z informacji z dostępnych zbiorów danych określa się wzory i przewiduje przyszłe trendy i zdarzenia. Takie rozwiązania najbardziej sprawdzają się w aplikacjach, z których użytkownicy korzystają codziennie. Amazon sugeruje produkty na podstawie dotychczasowych zakupów, Foursquare na podstawie upodobań podróżniczych i historii wcześniejszych wizyt rekomenduje nowe miejsca warte odwiedzenia, Spotify prezentuje sugestie utworów opierając się na słuchanych wykonawcach i gatunkach muzycznych.

Inteligentne aplikacje działają strategicznie – sugerują kontent w najbardziej odpowiednim momencie do podjęcia rekomendowanego działania, bazując na poprzednich wyborach i interakcjach z innymi aplikacjami, np. aplikacje randkowe łącząc dane geolokalizacji z kalendarzem mogą sugerować miejsca spotkania w modnych barach czy kawiarniach w okolicy na podstawie preferencji obu użytkowników aplikacji.

Chatboty w służbie obsługi klienta

Marki dostrzegły, że użytkownik potrzebuje więcej uwagi i bezpośredniej komunikacji, która w relacji B2C nie zawsze jest możliwa. Dlatego coraz częściej wprowadzają do aplikacji interfejs konwersacyjny w celu komunikacji z użytkownikiem za pomocą komend tekstowych przypominających rozmowę. W zeszłym roku aplikacje służące do przesyłania wiadomości przewyższyły pod względem aktywnych użytkowników miesięcznie aplikacje społecznościowe. Marki chcą być tam, gdzie użytkownicy, dlatego obecność chatbotów staje się niezbędna.

Na aplikacje z chatbotami uwagę zwrócić powinny szczególnie marki, którym zależy na sprawnej komunikacji z Millenialsów. To pokolenie, które nie lubi czekać dłużej niż kilka minut na odpowiedź.  Szczególną popularnością chatboty cieszą się wśród sklepów, których klientom pomagają w zakupie towarów, doradzając im produkty albo odpowiadając na pytania. W tym procesie chatboty zdobywają nową wiedzę i według zasad machine learningu same poprawiają swoją komunikację z klientami. Taka obsługa napędza interakcje z użytkownikiem i przekłada się na sprzedaż.

Chcesz napisać własny chatbot? Skorzystaj z dostępnych na rynku narzędzi, np. Wit lub Botkit. Chatfuel przychodzi z pomocą tym, którzy nie potrafią kodować. Potrzebujesz inspiracji? Zajrzyj też na Botlist – sklep z aplikacjami dla chatbotów.

Aplikacje skrojone na miarę użytkownika

Bardzo wyraźnie widać, w która stronę zmierza marketing mobilny. Poprzez dostęp do ogromnej liczby danych o użytkownikach marketerzy są w stanie oferować klientowi więcej i lepiej. Kiedy będzie on chciał kupić lot na wakacje, inteligentna aplikacje dostarczy mu nie tylko informacji na temat cen na preferowanych przez niego liniach lotniczych i godzin lotu, ale zasugeruje również hotel na podstawie danych z kont lojalnościowych, wybierze wypożyczalnię samochodów posiadającą ulubioną markę aut oraz zaoferuje rezerwacje w modnej restauracji w okolicy. Im lepsze dopasowanie propozycji do użytkownika tym lepsze wskaźniki – otwieralności, zaangażowania i konwersji. A klucz do sukcesu tkwi w tym, by personalizacja odbywała się w całości automatycznie, co pozwoli na oszczędzenie czasu i budżetu.



Redakcja MarketingMobilny.pl



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl