FreshMail.pl

Słownik pojęć

Marketing Mobilny – najważniejsze pojęcia

Zapraszamy do zapoznania się ze słownikiem terminów związanych z marketingiem mobilnym. Jest to baza wiedzy, dzięki której dowiesz się, co oznaczają wybrane terminy. Poniżej znajdują się definicje głównych narzędzi marketingu mobilnego, popularnych systemów i aplikacji, a także określeń z zakresu technologii IT stosowanych w mobile. Jeśli masz jakieś zastrzeżenia, chcesz rozbudować nasz słownik (opisując obszerniej wybrane pozycje lub dodając nowe) – skontaktuj się z nami za pomocą formularza kontaktowego. Dzięki! Jeśli szukasz pełnych artykułów, a nie samych definicji, wybierz adekwatną kategorię:

  • Marketing SMS – kategoria poświęcona działaniom marketingowym wykorzystującym wiadomości SMS (a także MMS, VMS)
  • M-commerce – artykuły związane ze sprzedażą z wykorzystaniem technologii mobilnych
  • Mobilne SEM / SEO – wszystko o pozycjonowaniu i marketingu w wyszukiwarkach w wersji mobile
  • Technologia – dział związany z technologią RWD, wykorzystaniem technologii mobilnych w codziennym życiu, wearable devices
  • Reklama mobilna – tu znajdziesz wpisy poświęcone tematyce reklam na urządzenia mobilne
  • Aplikacje mobilne – recenzje aplikacji, tematy związane z ich projektowaniem i wykorzystaniem
  • Wydarzenia – konferencje, spotkania, targi, barcampy poświęcone marketingowi mobilnemu i mobilnym technologiom

Advergaming

Narzędzie marketingowe polegające na tworzeniu gier, które później są wykorzystywane jako nośnik reklam dla wybranej marki. Skuteczność advergaming polega na wywołaniu pozytywnego skojarzenia związanego z rozrywką (korzystanie z gry) i pojawieniem się marki. Advergaming wykorzystywany jest m.in. w kampaniach typu product launch (czyli wprowadzających nowy produkt na rynek), działaniach budujących rozpoznawalność i wizerunek brandu. Gry mogą być wykorzystywane także jako podstawa do realizacji konkursów (np. kto osiągnie najlepszy wynik otrzymuje nagrodę) oraz gromadzenia baz użytkowników wykorzystywanych do dalszych działań reklamowych.

Android

System operacyjny dla urządzeń mobilnych oparty na jądrze Linuksa oraz oprogramowaniu na licencji GNU. Jest to najpopularniejszy system na świecie (stan na 2013 r.). Obecnie stanowi własność Google i jest zintegrowany z szeregiem usług tej korporacji, takimi jak Google +, Google Search, Gmail, Google Maps, YouTube, Google Drive, a także Dokumenty i Kalendarz Google. Aplikacje w wersji na Androida są dostępne przede wszystkim na platformie Google Play (wcześniej Android Market).

Aplikacja mobilna

Program użytkowy z przeznaczeniem na urządzenia przenośne. Aplikacje mobilne są tworzone z wykorzystaniem różnych języków programowania, lecz najpopularniejszym pozostaje Java ME. Istnieje wiele typów i klasyfikacji aplikacji mobilnych. Najczęściej dzieli się je ze względu na zastosowanie i funkcjonalność (aplikacje bankowe, gry, biznesowe, informacyjne, sklepy m-commerce), cenę (płatne, darmowe, freemium) lub dostępność (klienckie, czyli wymagające dostępu do internetu lub samodzielne).

Przeczytaj o projektowaniu aplikacji mobilnych na platformę Android: marketingmobilny.pl/aplikacje-w-google-play

AppStore

Internetowy sklep z aplikacjami dla urządzeń mobilnych opartych na systemie iOS (telefony z serii iPhone, tablety iPad i iPad Touch). Przychód ze sprzedaży aplikacji jest dzielony w stosunku 70% dla twórcy i 30% dla Apple Inc. Aplikacja, aby znaleźć się na platformie musi przejść selekcję ze strony firmy Apple (brane pod uwagę są między innymi kwestie prawne).

Augmented Reality

AR oznacza dosłownie rozszerzoną rzeczywistość. Jest to technologia łączenia świata realnego z generowanym komputerowo (na obraz z kamery – w równoczesnym czasie – nałożona jest grafika 3D i/lub dźwięk – np. w przypadku aplikacji RjDj na iPhone). AR znajduje zastosowanie zarówno w biznesie, rozrywce, jak i nauce. Jako przykłady zastosowania Augmented Reality można podać nanoszenie wirtualnych opisów na eksponatach w muzeach, w aparaturze lotniczej lub w obrazowaniu medycznym.

Beacon / Beacons / Beacony

Beacony (nie mylić z bitcoinami) to prosta technologia oparta na Bluetooth (a dokładniej Bluetooth Low Energy). Beacony łączą się z urządzeniami z zainstalowanymi systemami iOS (7 i nowsze) oraz Android (4.3 i nowsze) oraz wyposażnymi w Bluetooth 4.0. Dzięki instalacji w sklepach stacjonarnych mogą wspierać sprzedaż i dokonywanie transakcji mobilnych. Dostarczają także firmom informacji o konsumentach, ich preferencjach i zachowaniach.

Bluetooth

Technologia bezprzewodowej komunikacji krótkiego zasięgu pomiędzy różnymi urządzeniami elektronicznymi. Popularnym przykładem zastosowania Bluetooth są na przykład słuchawki bezprzewodowe i zestawy głośnomówiące w samochodach. Za pomocą Bluetooth można przesyłać informacje np. między telefonem i komputerem, czy komputerem i drukarką. Technologia ta powstała w wyniku współpracy firm Ericsson, IBM, Intel, Toshiba i Nokia. Bluetooth może występować w różnych wariantach mocy (determinujących zasięg) oraz przepustowości.

Fotokod / kod QR / kod 2D

Graficzna forma zapisu informacji w postaci dwuwymiarowych obrazków złożonych z czarno-białych kwadratów. Akronim QR pochodzi od terminu quick response, który oznacza szybką odpowiedź. Zaletą QR jest właśnie szybkość działania. Za pomocą fotokodów można np. łączyć się z wybranym adresem internetowym. Zamiast włączać przeglądarkę i wpisywać adres wystarczy zeskanować kod za pomocą aplikacji w smartfonie lub tablecie, a operacja zostanie wykonana automatycznie. Podobnie można pobrać aplikację mobilną, pobrać informacje o produkcie lub zapisać czyjąś wizytówkę.

Freemium

Model biznesowy, w którym produkt lub usługa dystrybuowana jest nieodpłatnie, z wyłączeniem funkcji lub dóbr wirtualnych, za których udostępnienie trzeba zapłacić. Model Freemium często stosowany jest w grach i aplikacjach mobilnych. Nazwa jest połączeniem słów free (darmowy) i premium.

Geolokalizacja

Proces określania położenia geograficznego osób lub rzeczy – głównie za pomocą GPS. Geolokalizacja polega na wyznaczeniu możliwie precyzyjnych współrzędnych geograficznych. Ponadto może używać także innych danych, jak adres, kod pocztowy itp. W przypadku, gdy urządzenie nie ma włączonego odbiornika GPS lub go nie posiada (np. laptopy), do geolokalizacji wykorzystuje się np. adres IP. Geolokalizację wykorzystuje się między innymi do wyznaczania tras dojazdu do wybranych punktów lub śledzenia ruchu określonych obiektów.

HLR

Jest to baza numerów (ang. Home Location Register – Rejestr Numerów Macierzystych) stanowiąca istotny element infrastruktury sieci telekomunikacyjnych. W bazie przechowywane są między innymi informacje o abonentach telefonii komórkowej. Są to między innymi takie informacje jak: identyfikacja klienta (numery MSISDN i IMSI), teleusługi, usługi przenoszenia, usługi Prepaid. Rejestry HLR, aby były niezawodne (błędy i usterki mogłyby uniemożliwić zalogowanie się abonentów do sieci) są zazwyczaj dublowane – jeden HLR bierze udział w bieżącej obsłudze procesów, a drugi stanowi kopię zapasową, która ulega regularnym aktualizacjom.

HSDPA

Technologia sieci komórkowych budowanych w standardzie UMTS umożliwiająca przesyłanie danych z sieci w stronę terminala z przepływnością 14.4 Mbit/s.

HTML5

HTML (ang. HyperText Markup Language)  to język wykorzystywany do tworzenia i prezentowania stron internetowych. HTML5 to jego najnowsza wersja powstała z rozwinięcia HTML 4 i XHTML.

Kampanie mobilne

Kampanie mobilne to pojęcie określające kampanie marketingowe, które skierowane są do użytkowników urządzeń mobilnych i wykorzystują narzędzia marketingu mobilnego takie jak: aplikacje mobilne, advergaming, marketing SMS, beacony, geolokalizację etc.

M-commerce

Obszar handlu elektronicznego dedykowanego urządzeniom mobilnym. Nazwa pochodzi z języka angielskiego i powstała w wyniku połączenia dwóch słów: mobile (mobilny) i commerce (handel). W zasadzie sfera m-commerce może być traktowana jako aspekt e-commerce z uwzględnieniem specyfiki obsługi stron i aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Przeczytaj więcej o m-commerce: marketingmobilny.pl/m-commerce

Mikropłatności

Płatności w niewielkich kwotach. Są stosowane np. w opłatach za dostęp do wybranych serwisów (lub ich dodatkowych funkcjonalności), usług internetowych (np. streaming transmisji online), biletów lub w grach komputerowych. Mogą być realizowane przez stworzenie wirtualnego portfela lub, co w Polsce jest bardzo popularne,  za pomocą wiadomości typu premium SMS.

Reklama mobilna

Reklama wyświetlana na urządzeniach mobilnych może przyjmować wiele form. Jedne z najpopularniejszych to: reklama w wyszukiwarkach mobilnych, reklamy displayowe na stronach mobilnych, czy reklama wewnątrz aplikacji na smartfony i tablety.

Short Code

Krótkie numery wykorzystywane w komunikacji SMS i MMS. Praktyczne zastosowanie numerów Short Code to konkursy, loterie, ankiety oraz inne interakcje, które mają wspierać rozpoznawalność marki. W zależności od kraju mogą mieć różną długość.

SMS

SMS (ang. Short Message Service) to usługa krótkich wiadomości tekstowych wysyłanych pomiędzy telefonami komórkowymi (dostępna także na niektórych telefonach stacjonarnych). Standardowa długość wiadomości SMS to 160 znaków. Jednak użycie znaków diakrytycznych ją zmniejsza. Początkowo SMS miał być wykorzystywany jedynie do komunikacji na linii operator – klient. Z czasem wiadomości SMS stały się bardzo popularną usługą (zwłaszcza wśród mlodzieży) jako metoda komunikacji między użytkownikami. O wykorzystaniu wiadomości SMS w marketingu możesz przeczytać w artykule: Skuteczność SMS jako narzędzia marketingu mobilnego lub z poradnika marketingu SMS.

Strony responsywne / Responsive Web Design / RWD

Strony responsywne to takie, które dostosowują swój rozmiar (głównie szerokość) i rozmieszczenie elementów do potrzeb użytkowników smartfonów i tabletów. Dowiedz się więcej z artykułów na blogu na temat RWD.

Symbian OS

System operacyjny dla urządzeń przenośnych firmowany przez firmę Nokia, a obecnie zarządzany przez Accenture.

Urządzenia mobilne

Termin ten jest bardzo szeroki i ciężko o precyzyjną definicję czym jest urządzenie mobilne. Początkowo pojęcie to ograniczało się do telefonów komórkowych z dostępem do internetu, ale z czasem oprócz smartfonów do grona urządzeń mobilnych dołączyły: tablety, phablety / tabphone’y, smartwatche (i inne urządzenia zaliczane do grupy technologii ubieralnych). Szybko rosnący segment wearables (wspomniane technologie ubieralne) i innych urządzeń posiadających integrację ze smartfonami i zainstalowanymi na nich aplikacjami, powoduje, że coraz ciężej definiować, czy dane urządzenie jest urządzeniem mobilnym, czy nie.

VMS

VMS (ang. Voice Mail Service) to nieoficjalna nazwa wiadomości głosowych przyjęta w świecie marketingu mobilnego. VMS jest narzędziem voicemailingu, czyli masowej wysyłki wiadomości głosowych do użytkowników telefonów komórkowych i stacjonarnych. Usługa polega na wcześniejszym nagraniu określonej wiadomości, a następnie przesłaniu jej do zdefiniowanej bazy odbiorców. Odbiorca otrzymuje połączenie telefoniczne – gdy odbiera telefon odegrany zostaje komunikat. W wiadomościach VMS istnieje także możliwość komunikacji dwustronnej. Adresat wiadomości może na polecenie lektora wcisnąć na klawiaturze numerycznej odpowiednie klawisze (np. Jeśli jesteś zadowolony z usługi – naciśnij 1), co zostaje odnotowane przez system.

WAP (Wireless Application Protocol)

Protokół umożliwiający dostęp do stron www poprzez urządzenia przenośne. Powstały dwie generacje WAP. W pierwszej (1.x) do opisu stron był wykorzystywany język WML (ang. Wireless Markup Language). Druga (2.0) umożliwia obsługę popularnych w sieci internetowej protokołów, między innymi HTTP, TCP, IP. WAP 2.0 posługuje się nowym językiem opisu – XHTML-MP, czyli XHTML Mobile Profile.

Wearable Devices

Wearable devices to ogół urządzeń i akcesoriów kompatybilnych ze smartfonami, korzystających z aplikacji mobilnych, które człowiek może nosić na sobie. Do grona wearable devices można zaliczyć smartwatche (zegarki z funkcjami smartfona), smartbandy (opaski na rękę), Google Glass. Wśród trendów znaleźć można także „inteligentną” biżuterię (np. kolczyki) i tkaniny (e-tekstylia).

Przeczytaj więcej o wearable devices: marketingmobilny.pl/wearable-devices-standard-czy-banka

Windows Phone

System operacyjny dla urządzeń mobilnych firmy Microsoft; następcą Windows Mobile. System obejmuje integrację z innymi systemami Microsoftu, jak na przykład Xbox Live i wyszukiwarka Bing. Mobilny system operacyjny Windows oferuje przeglądanie internetu za pomocą przeglądarki Internet Explorer Mobile. Do pobierania aplikacji na system Windows Phone używana jest platforma Windows Phone Store.

WML

WML (ang. Wireless Markup Language) to język oparty na XML wykorzystywany do opisu stron WAP.

Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl