FreshMail.pl
mobilne sem seo

SEO w mobile – 12 porad, cz. III

Autor / 04 lipca 2014

To trzecia i ostatnia część mini cyklu SEO w służbie mobile. Osoby czytające poprzednie części (cz. I, cz. II) zapewne zorientowały się, że piszę nie tylko stricte o SEO (rozumianym jako pozycjonowanie), lecz także o SEM i innych aspektach wpływających na pozyskiwanie ruchu z urządzeń mobilnych. SEO po prostu ewoluuje i coraz bardziej przenika się z innymi dziedzinami marketingu internetowego. Tak będzie i w tym przypadku.

9. Szybkość ładowania witryny

Już od ponad dekady wiadomo, że szybkość ładowania witryny jest czynnikiem, który wpływa na osiąganie wysokich pozycji w Google (wpis na Google Webmaster Central Blog z 2013). Jednak nie należy patrzeć na to zagadnienie czysto technicznie i oprócz samych pozycji spojrzeć także na jakość ruchu. Chodzi tu o normalne, ludzkie zachowania i odruchy. Kto lubi czekać wiele sekund aż strona się załaduje? Niektórzy nie mają cierpliwości i gdy serwis nie chcę się załadować „od razu”, po prostu wracają do wyników wyszukiwania. W efekcie pogarszają się statystyki strony – rośnie współczynnik odrzuceń i spada średni czas spędzony w witrynie. Google wówczas stwierdza, że dany wynik jest źle dopasowany do zapytania, na które się pojawił – jest to czynnik negatywnie wpływający na pozycje.

Należy wziąć pod uwagę, że użytkownicy urządzeń mobilnych często nie mają dostępu do szybkiego internetu. Często zmuszeni są do korzystania z sieci przez Edge lub słabej jakości lub przeciążone sieci Wi-Fi. W ich przypadku szybkość ładowania strony (związana m.in. z objętością i poprawnością kodu, wykorzystaniem pamięci przeglądarki i parametrami serwera) staje się jeszcze bardziej istotna! Warto zatem poświęcić parę chwil, aby zdiagnozować jakość strony pod tym względem. Polecam do tego dwa narzędzia oferujące szeroki zakres wskazówek, co można zmienić:

10. Treści wewnątrz aplikacji

Planowałem napisać o tym aspekcie parę miesięcy temu, lecz obecnie wiele się zmieniło. Dotychczas było tak, że Google widziało jedynie informacje o aplikacji w obrębie danego marketu (np. AppStore, Google Play), lecz nie było w stanie indeksować treści zawartych wewnątrz niej. Możliwe stało się tzw. głębokie linkowanie (ang. deep linking, czyli nie do strony głównej, lecz podstron) do wybranych zasobów. Nie będę zatem odradzał publikowania wartościowego contentu jedynie wewnątrz aplikacji. Warto jednak zadbać, aby pojawiły się do niego linki bezpośrednie. Wskazówki, jak to zrobić, znajdziecie na stronie: developers.google.com/app-indexing/webmasters/app.

11. Zadbaj o ekspozycję nie tylko w wyszukiwarce (i nie tylko w internecie)

Warto pamiętać, że strona (poza paroma wyjątkami) nie samym ruchem z Google żyje. Przynajmniej nie powinna, bo w razie poważnych zmian w algorytmie wyszukiwania i sortowania, może stracić na jakiś czas pozycje, a to może zagrozić całemu biznesowi (a zdarzało się, ze w wyniku niektórych aktualizacji pozycje traciły także strony, które nie łamały wytycznych Google). Poza ruchem z wyników wyszukiwania pozyskuj ruch z serwisów o podobnej tematyce oraz serwisów społecznościowych.

Wykorzystaj takie kanały jak e-mail marketing (w tym wpisie znajdziesz wskazówki do optymalizacji mailingów, które także muszą być dostosowane do mobile, ponieważ coraz więcej maili otwieramy za pomocą urządzeń przenośnych) oraz marketingu SMS (przeczytaj tekst Andrzeja Ogonowskiego o permission marketingu w mobile).

Swego czasu zalecano korzystanie z kodów QR, jednak nie spotkałem się osobiście ze skutecznym ich zastosowaniem w Polsce. Zadbaj o podanie adresu do strony w materiałach takich jak foldery reklamowe, ulotki, czy materiały rozdawane na konferencjach – ludzie chcąc sprawdzić stronę od razu prawdopodobnie skorzystają ze smartfona. Ruch bezpośredni generowany przez osoby zainteresowane Twoją ofertą lub publikowanymi treściami, które spędzają w obrębie witryny określony czas i wykazują zaangażowanie, również wpłynie na wizerunek Twojej strony w oczach Google.

12. Bądź na bieżąco – czytaj serwisy, świat szybko się zmienia, a świat marketingu internetowego jeszcze szybciej

Jednorazowa optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek i pod kątem ruchu z mobile nie wystarczy. Bez przerwy zmieniają się: systemy operacyjne, wydajność urządzeń i infrastruktury telekomunikacyjnej, a nawet języki programowania. Twoja strategia musi to uwzględniać.  Polecam czytać specjalistyczne serwisy poświęcone tematyce mobile lub współpracować z kimś, kto to robi. Na koniec chciałbym polecić kilka serwisów (polskich i zagranicznych) związanych z technologiami i marketingiem mobilnym:

– gomobi.pl
– mobiletrends.pl
– jestem.mobi
– creativemobile.pl
– mobithinking.com
– techcrunch.com/mobile
– www.mobilemarketingwatch.com
– mobilemarketingmagazine.com
– mashable.com/category/mobile-marketing/



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



  • cls design

    Dzięki! Bardzo przydatny poradnik, bez wątpienia skorzystam z rad 🙂

Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl