FreshMail.pl
czynniki generujące ruch na mobile

SEO w mobile – 12 porad, cz. II

Autor / 10 czerwca 2014

W pierwszej części mini cyklu (SEO w mobile cz. 1) wymieniłem cztery istotne elementy strategii obecności w mobile. Dziś kolej na następne cztery porady, które pomogą nie tylko w zdobywaniu pozycji w wyszukiwarkach, lecz generalnie w pozyskiwaniu i odpowiednim zagospodarowaniu ruchu z mobile.

W poprzedniej części opisałem następujące kwestie: strona dostosowana do urządzeń mobilnych, wykorzystanie elementów specyficznych dla mobile, dostosowanie treści strony do potrzeb użytkownika mobilnego, a także dążenie do kompromisu między estetyką, usability i wymogami robotów wyszukiwarek. Oto kolejne elementy strategii marketingu mobilnego, których nie powinno się lekceważyć:

5. Content is king?

Przez konserwatywnych specjalistów SEO (zwłaszcza tych spod znaku czarnego kapelusza) stwierdzenie „Content is king” jest uważane niemal za bluźnierstwo. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że zarówno wśród zwolenników, jak i wśród przeciwników tego podejścia, jest ono często źle rozumiane i nieobiektywnie oceniane. Sceptycy krytykują content marketing jako narzędzie pozycjonowania wykazując, że linki w dalszym ciągu są kluczowym czynnikiem osiągania pozycji. Zwolennicy wskazują natomiast zagrożenia związane z masowym pozyskiwaniem spamerskich linków i zachęcają do tworzenie treści.

Jedni i drudzy mają trochę racji. Tworzenie obszernych treści, dziesiątek, czy setek podstron wypełnianych ogromem copywriterskich tekstów, nie jest metodą, którą bym osobiście polecił. Na dłuższą metę nie pozwoli osiągać wysokich pozycji na komercyjne słowa kluczowe. W przypadku niskiej wartości tekstu mogą nawet zaszkodzić. Tak samo, jak agresywny link building. Tworzenie wartościowych treści zorientowane na bardziej naturalne pozyskiwanie linków, umiarkowany guest blogging i SEO PR – oto narzędzia, które współczesny marketer opiekujący się poważną marką powinien stosować w swojej pracy.

Treści na stronie powinny być tak dobrane, aby nie tylko przyczyniały się do pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki, ale przede wszystkim sprzedawały! Należy pamiętać, że użytkownik korzystający ze smartfona niekoniecznie jest zainteresowany czytaniem wielostronnicowego artykułu omawiającego każdy aspekt danej sprawy. Częściej po prostu szuka określonej informacji. Dlatego istotne jest osiągnięcie kompromisu między obszernością treści, a konkretami i szybkością przekazu. Dobrze dobrane treści marketingowe na stronie mają na celu sprawne dostarczenie informacji o usłudze lub produkcie. Ponadto przemyślana dystrybucja materiałów związanych z marką w internecie może owocować pozyskaniem linków oraz sygnałów z mediów społecznościowych. Tylko takie zrównoważone i przemyślane podejście do tworzenia contentu, biorące pod uwagę zarówno linki, jak i tematyczne treści oraz dążenie do konwersji, będzie skutecznie realizowało cele biznesowe.

6. Strona mobilna czy Responsive Web Design

Jak już wspominałem w poprzednim artykule, temat wyboru typu strony, responsywnej lub z osobną wersją mobilną, nie jest sprawą prostą i był już omawiany z różnych perspektyw na MarketingMobilny.pl (zob. dział technologia). Należy zawsze pamiętać, że każde z tych podejść ma swoje wady i zalety. Strony w RWD prezentują się zazwyczaj lepiej. Ponadto posiadają ten sam adres URL, co sprzyja docieraniu do większej ilości osób przez kanały społecznościowe (sygnały z social media są związane z konkretnym adresem). Osobne wersje mobilne (np. w subdomenie  m.nazwastrony.pl) mogą się za to sprawdzić lepiej w osiąganiu konwersji ze względu na lepiej dopasowane treści.

Użytkownik mobilny, np. szukając produktu i składając zamówienie w sklepie internetowym, oczekuje łatwiejszej nawigacji, odpowiedniej równowagi między opisami i zdjęciami produktów (wersje mobilne zazwyczaj mają mniej treści) oraz łatwo klikalnych przycisków, które w prosty sposób poprowadzą go przez cały proces zakupowy. Nieraz dedykowana wersja mobilna może się sprawdzić lepiej. Sklepy, które nie są zoptymalizowane pod tym kątem cechują się zazwyczaj wyższym wskaźnikiem porzuceń koszyka.

Google twierdził dotychczas, że nie pozycjonuje inaczej stron z wersją mobilną i stron responsywnych. Niemniej pojawiły się sygnały, że wyszukiwarka będzie ostrzegała użytkowników mobilnych przed podstronami pojawiającymi się w wynikach wyszukiwania, które nie są odpowiednio zoptymalizowane i przekierowują na stronę główną. Takich sytuacji powinno się unikać, ponieważ mogą skutkować wysokimi współczynnikami odrzuceń i niskimi wskaźnikami CTR. W przypadku stron w pełni responsywnych takie zagrożenie się nie pojawia i należy zauważyć, że są łatwiejsze w obsłudze pod kątem zarządzania i rozbudowywania treści. Koncentrując się na pozyskaniu ruchu chyba lepiej postawić na nowoczesną stronę RWD i dostosować jej elementy (np. buttony) pod kątem użytkowników mobilnych.

7. Lokalizacja w mobile ma większe znaczenie

Badania pokazują, że użytkownicy mobilni w coraz większym stopniu poszukują wyników związanych z miejscem, w którym w danej chwili przebywają (odsyłam do wyników ankiet Our Mobile Planet oraz Mobile Search Moments). Na przykład 89% badanych w Brazylii przyznało, że poszukuje na smartfonach właśnie informacji lokalnych. Natomiast 83% ankietowanych w USA wskazało, że korzysta z wyszukiwarek przez urządzenia mobilne przebywając w sklepach. Jeśli nie chcesz utracić potencjalnych klientów przebywających w okolicy twojego biznesu, zadbaj, aby strona zawierała dokładne informacje na temat jego lokalizacji. I nie chodzi tylko o umieszczenie adresu w dziale kontakt. Pomyśl także o umieszczeniu takiej wzmianki w tytule strony (np. „{Nazwa lokalu} – restauracja hinduska w Krakowie”). Dodaj także informacje o swojej stronie i adresie biznesu w Mapach Google oraz serwisie Google+. Linki z tych platform często pojawiają się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania (w przypadku wyszukiwań desktopowych pojawiają się zazwyczaj obok).

8. Mobilne media społecznościowe

Użytkownicy serwisów społecznościowych w coraz większym stopniu przenoszą się na urządzenia mobilne. W moim tekście z marca tego roku „Mobilne media społecznościowe – a są jakieś inne?” można przeczytać:

… na koniec 2013 roku aż 77% aktywnych użytkowników Facebooka korzystało z niego via mobile, przy czym aż 24% to użytkownicy, korzystający z serwisu jedynie za pośrednictwem urządzeń mobilnych!

W przypadku Twittera liczby te w jeszcze większym stopniu pokazują przewagę ruchu mobilnego. Kwestia czy sygnały społecznościowe wpływają na pozycje jest szeroko dyskutowana w świecie SEO. Wiele wskazuje na to, że nie ma bezpośredniego przełożenia między ilością like’ów, tweetów czy plusów, a pozycjami w wynikach wyszukiwania. Niemniej Google obserwuje zachowania użytkowników na twojej stronie. Jeśli użytkownicy często odwiedzają dany adres i spędzają tam więcej czasu, to może to być pozytywny sygnał dla wyszukiwarki. Ponadto Google coraz lepiej radzi sobie z monitorowaniem linków w mediach społecznościowych, a to już jest czynnik rankujący. Jeśli chodzi o plusy w serwisie Google+ to również nie podnoszą one pozycji w sposób bezpośredni. Jednak przykładowo, jeśli ktoś z naszych kręgów kliknął plus pod danym wpisem, to prawdopodobnie Google umieści go wyżej w wynikach naszego wyszukiwania. Po prostu założy, że ludzie gromadzą się wokół określonych zainteresowań i biorą pod uwagę rekomendacje znajomych.

To jeszcze nie wszystko…

Chciałbym omówić jeszcze cztery tematy mogące wspomóc waszą strategię pozyskiwania ruchu – szybkość ładowania witryny, wykorzystanie aplikacji mobilnych zamiast stron, mailing mobilny, a także działania offline. Jednak o tych kwestiach przeczytacie dopiero w trzeciej, ostatniej części tego mini cyklu.

 

Przeczytaj część trzecią poradnika – 12 porad „SEO w służbie mobile” cz. III



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl