mobile dla dzieci i seniorów

Produkty mobilne dla różnych grup wiekowych

Autor / 13 grudnia 2013

Dojrzały rynek charakteryzuje się między innymi tym, że jest mocno posegmentowany, nisze są zapełnione i niemal każdy może znaleźć produkt dedykowany dla swojej osoby. Rynku produktów i usług mobilnych w Polsce na pewno nie można nazwać jeszcze dojrzałym (ciągle czekamy na rok mobile). Niemniej segmentacja postępuje. To bardzo dobry sygnał dla konsumentów, ponieważ otrzymają coraz bardziej dopasowane usługi i produkty.

Jako przykład coraz bardziej zaawansowanej segmentacji można podać tworzenie dedykowanych produktów dla odbiorców z określonych grup wiekowych. Ze względu na fakt, że technologie mobilne są stosunkowo nowe, wiele osób może myśleć, że grupą docelową dla firm działających w tej branży są tylko ludzie młodzi (np. w przedziale wiekowym 25-45). To z pewnością najliczniejsza grupa, ale tutaj też toczy się największa walka między konkurentami.

Zawsze należy się zastanowić, jak kształtują się proporcje między średnimi nakładami ponoszonymi na zdobycie klienta (w danym segmencie), a osiąganymi zyskami. Niszą, którą warto zagospodarować są osoby małoletnie (niekoniecznie jako klienci, ale jako użytkownicy) i seniorzy. Ze względu na stosunkowo niską konkurencję, koszty pozyskania klienta mogą być  tu niższe. Potencjalni użytkownicy z niszy docenią dedykowaną ofertę i być może będą w stanie wydać więcej niż typowy reprezentant targetu.

Persona I: senior

Przyjrzyjmy się grupie docelowej w postaci osób starszych. Oczywiście persona, o której mówimy to nie każdy senior. Trudno sobie wyobrazić przy obecnej sytuacji ekonomicznej (w Polsce), aby wszyscy emeryci śmigali z nowoczesnymi smartfonami w kieszeni. Chodzi raczej o ludzi dobrze sytuowanych (np. ze względu na aktywność zawodową, wysoką emeryturę, wsparcie bliskich itp.), którzy chcą być w dalszym ciągu „na bieżąco”.

Mogą oni być zainteresowani urządzeniami w uproszczonej postaci. Nie potrzebują miliona funkcjonalności. Mogą być skłonni, aby zrezygnować z pewnych funkcji na rzecz uproszczonego interfejsu, mniejszej ilości buttonów, łatwej obsługi. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku aplikacji. Muszą one odpowiadać zainteresowaniom i zachowaniom osób starszych. W krajach lepiej rozwiniętych, np. w starzejącej się Europie Zachodniej, jednymi z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki są ochrona zdrowia i usługi dla seniorów (np. pielęgnacyjne, turystyczne). Niech to stanowi dla Was źródło inspiracji.

Jestem przekonany, że oferta dla osób starszych będzie się stale poszerzała. Już teraz pojawiają się specjalne akcje promocyjne (o kampanii Samsunga wspomina Robert Rachwał we wpisie z cyklu Z mobilnością w trzeci wiek). Operatorzy także zaczynają dostrzegać potrzeby tej grupy docelowej (przykład: smartfony dla seniorów w Play).

Persona II: dziecko

Oczywiście nie mam na myśli marketingu skierowanego bezpośrednio do dzieci. Takie praktyki są według mnie dość kontrowersyjne. Nie chodzi mi też o gry dla maluchów, lecz o aplikacje zawierające funkcje atrakcyjne z perspektywy rodziców. Moją uwagę przykuł niedawno artykuł na Antyweb poświęcony urządzeniu FiLIP. Jest to smartwatch, który idealnie wpisuje się w temat tego tekstu.

„Inteligentny zegarek” to przykład urządzenia z zakresu tzw. wearable technologies (lub wearable devices), czyli zaawansowanych technologicznie akcesoriów, które możemy nosić na sobie (okulary, zegarki, biżuteria itp.). FiLIP jest przeznaczony dla dzieci i łączy w sobie cechy zegarka, prostego telefonu i lokalizatora. Rodzice dziecka wyposażonego w takie cacko mogą kontrolować, gdzie znajduje się ich pociecha. Mogą zdefiniować obszar, po którym może się poruszać (np. teren szkoły). Gdy maluch wyjdzie poza zdefiniowany obszar, rodzice dostaną komunikat. Do zegarka można wprowadzić kilka numerów, na które w razie potrzeby użytkownik może zadzwonić. FiLIP jest wyposażony także w funkcję odbierania połączeń. W sytuacjach zagrożenia, gdy niemożliwa jest rozmowa telefoniczna, dziecko może także przytrzymać specjalny przycisk, który spowoduje błyskawiczne powiadomienie rodziców. To bardzo zmyślne połączenie zegarka ze smartfonem – zobaczcie klip prezentujący produkt:

Jeśli znacie jakieś ciekawe przykłady usług lub produktów mobilnych dedykowanych dla określonych grup wiekowych, podziel się w komentarzu.



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.