FreshMail.pl

Rób wideo na mobile! To przyszłość marketingu

Autor / 26 maja 2017

Według prognoz Cisco do 2020 roku konsumencki ruch wideo stanowić ma 82 proc. całkowitego konsumenckiego ruchu w internecie, natomiast biznesowy ruch wideo osiągnie wartość 66 proc. całkowitego biznesowego ruchu w sieci. Marketerzy nie pozostają obojętni wobec tych danych. Szukają nowych formatów reklamowych i możliwości wykorzystania wideo w działaniach marketingowych.

Choć na polskim rynku reklamy zmiany zachodzą wolniej niż na Zachodzie, już widać znaczące przesunięcie budżetów w stronę mobile. Wyniki badania AdEx realizowanego przez PwC na zlecenie IAB Polska wykazują, że w zeszłym roku najbardziej wzrosły inwestycje na reklamy mobilne – o 64 proc., a udział wydatków na reklamę mobile stanowi 23,5 proc. całości rynku e-reklamy (dla porównania – w USA udział wydatków na reklamę mobile przekroczył 50 proc.). Nastąpił też wzrost nakładów na reklamę wideo – wartość reklam wideo wzrosła o 20 proc., a ich udział wyniósł 10 proc. całości reklamy internetowej. To reakcja na rosnące zainteresowanie użytkowników treściami wideo – według statystyk YouTube użytkownicy serwisu codziennie odtwarzają filmy o łącznym czasie miliarda godzin. Liczba wyświetleń z urządzeń mobilnych wzrasta corocznie o 100 proc.

Wideo społecznościowe

Platformy social media niezmiennie szukają rozwiązań, które wyniosą je na wyższy poziom skuteczności dotarcia i monetyzacji swoich działań. Transmisje live okazały się strzałem w dziesiątkę. Sukces aplikacji Periscope pokazał kierunek pozostałym graczom. Facebook, YouTube, Instagram wprowadziły live streaming. Obie platformy Marka Zuckerberga sukcesywnie kopiują pomysły wykorzystane wcześniej w Snapchacie. Zuckerbergowi nie udało się kupić Snapchata, ale skopiować wykorzystane w aplikacji rozwiązania – tak. Na tym nie kończą się jednak ambicje twórcy Facebooka. Na początku maja Businessinsider.com jako pierwszy poinformował, że Facebook już w czerwcu zamierza wystartować z własną telewizją i emitować m.in. stworzone na potrzeby platformy seriale, a  także show wykorzystujące technologię virtual reality. W programach występować mają celebryci z najwyższej półki. Brzmi obiecująco. Już dziś budżety z telewizji przesuwają się w stronę mediów społecznościowych, być może za kilka lat zamiast spotów w telewizji marketingowcy będą je puszczać w trakcie facebookowego serialu.

Marki transmitują na żywo

Marki dostrzegają potencjał live streamingu i coraz aktywniej wykorzystują go w mediach społecznościowych. Dobrze zaplanowana kampania social media zwiastuje spektakularne efekty, takie jak m.in. duży zasięg, pozyskanie nowych użytkowników i ich dane, zaktywizowanie obecnych. W 2015 Turkish Airlines, jako pierwsze linie lotnicze, użyły Periscope działającej jako wtyczka do Twittera do transmitowania na żywo lotu. Transmisję na Twitterze polubiło prawie 300 tys. osób. Całkowity zasięg akcji wyniósł 4,5 mln osób i przyniósł liniom lotniczym 5 tys. nowych obserwatorów. Z kolei General Motors transmitując na Facebooku premierę elektrycznego Chevroleta zebrało widownię ponad 57 tys. użytkowników.

Reklama wideo szyta na miarę mobile

Zgodnie z danymi IAB, globalnie marketerzy i reklamodawcy wydają ponad 10 milionów dolarów rocznie na reklamę digital video, co oznacza jednocześnie wzrost o 85 proc. w ciągu dwóch lat. Trend wideo to tylko początek drogi. Wraz ze zmieniającymi się zainteresowaniami odbiorców, zmieniają się też ich oczekiwania co do jakości i formy reklam, jakie są im prezentowane na urządzeniach mobilnych. Reklama powinna być jakościowa, spersonalizowana, opowiadająca interesującą historię, która angażuje uwagę widza i pozostaje w jego pamięci. Prócz jej przekazu i jakości coraz bardziej istotny staje się format, w jakim jest przygotowywana i prezentowana. Z rozwojem platform social media powstają nowe formaty reklamowe. Który z nich wybrać? Najlepszą strategią  jest… testowanie różnych formatów i umiejscowienia reklamy oraz mierzenie ich efektów. Zamiast responsywnych reklam coraz częściej stosuje się formaty pionowe, które dobrze wyglądają na ekranach smartfonów. Stosowane są też reklamy rich media, np. interaktywne formaty reklamowe, które pozwalają na interakcje z użytkownikiem – poprzez przesuwanie palcem po ekranie, potrząśnięcie czy obrócenie smartfonu. Taka reklama nie tylko zwiększa prawdopodobieństwo wzrostu zaangażowania, ale dostarcza wartościowe dane, jak komunikować się z potencjalnym klientem.



Redakcja MarketingMobilny.pl



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl