FreshMail.pl
Aplikacje, strony mobilne i RWD na smartfonie

RWD: od laika do praktyka, cz. II

Autor / 07 stycznia 2014

Cztery drogi, czyli: co jeśli nie RWD?

Wpis jest kontynuacją tekstu Responsive Web Design: od laika do praktyka, cz. I

m.rynek

Od kilku lat regularnie mówi się o roku mobile: czy będzie nim właśnie ten, czy kolejny, czy właściwie możemy już mówić o całej epoce mobilnej. Bez względu na to, jaki punkt widzenia przyjmiemy, powinniśmy mieć świadomość, że mobilność podbiła już serca Polaków. Statystyczne dane alarmują (szacuje się nawet 13 mln użytkowników smartfonów w Polsce na koniec 2013 roku, a ruch z urządzeń mobilnych na ok. 12% całego ruchu w Internecie) i potwierdzają tę tendencję. Świadczą jednak także o tym, że mobile rozwija się i nadal będzie to robił. Wśród najczęściej wymienianych trendów znaleźć można: płatności mobilne i szeroko pojęte aplikacje wykorzystujące technologię NFC.

Co ciekawe, coraz częściej podkreśla się, że sukcesy odnosić będą po prostu zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych strony. Decydując się na inwestycje w mobile, powinniśmy więc zastanowić się, który z dostępnych kierunków obrać? Opcji mamy kilka i choć trudno je ze sobą porównywać, z uwagi na ich różne zastosowanie i właściwości, warto przyjrzeć im się uważnie i wybrać tę, która najlepiej sprawdzi się w określonej sytuacji.

Opcja 1: mobile mnie nie dotyczy

Oczywiście możemy mówić, że rozwiązania mobilne nie dotyczą naszego biznesu i że nie warto w nie inwestować. Nie trzeba jednak odwoływać się do utartych sloganów, by obalić tę tezę. Liczba mobilnych użytkowników i wciąż rosnące tą dziedziną zainteresowanie świadczą o tym, że cały Internet niejako „przenosi się” na urządzenia mobilne. Oznacza to, że pozyskiwanie nowych odbiorców naszych usług bez mobilnych narzędzi może być trudne, a utrzymanie aktualnych, wciąż bardziej otwartych na innowacje, również stanowi wyzwanie.

Opcja 2: moja mobilna www

Jedną z możliwości inwestowania w mobile, jest mobilna wersja strony. Jest to szczególnie dobry wybór, kiedy naszym głównym celem jest umożliwienie odbiorcom korzystania ze strony na mobilnych urządzeniach i tym samym, zwiększenie jej zasięgu bez przebudowy dotychczasowej.

Na wdrożenie m.strony najlepiej zdecydować się, gdy posiadamy już własną, tradycyjną stronę i nie planujemy tworzenia nowej lub kiedy struktura obecnego rozwiązania jest na tyle skomplikowana, że nie chcemy jej przebudowywać pod kątem RWD. Zdecydowaną przewagą m.strony jest więc to, że możemy wdrożyć ją na każdym etapie – bez konieczności przebudowy obecnej strony i w pełni niezależnie od niej. Warto podkreślić jednak, że rozwiązanie to najczęściej jest uproszczeniem obecnego i może wizualnie odbiegać nieco od jego aktualnej wersji. Mobilna wersja strony jest także, w przeciwieństwie do RWD, pobierana na urządzenia mobilne i nie wymaga klasycznego łączenia się przez przeglądarkę.

Opcja 3: aplikacji czas

Jeśli zależy nam na wdrożeniu rozwiązania, które będzie pełniło funkcje sprzedażowe, budowało lojalność naszych odbiorców lub spełniało marketingowe założenia, warto rozważyć wdrożenie oryginalnej aplikacji mobilnej. Jeśli będzie praktyczna i pomysłowa, z pewnością znajdzie wielu odbiorców i pomoże wyróżnić się na tle konkurencji.

Prócz szerokich możliwości marketingowych, jak chociażby wysyłanie notyfikacji z nowościami i promocjami do telefonu, gdy aplikacja działa w tle, i wielu innych oryginalnych zastosowań, ewidentnym plusem aplikacji jest możliwość ciągłego przebudowywania rozwiązania i rozwijania go. W przypadku wdrażania aplikacji warto jednak pamiętać także o użytkownikach, którzy chcą tylko przejrzeć naszą stronę internetową – mimo swojej atrakcyjności i szeregu zastosowań, aplikacja nie zastąpi w tym wypadku RWD lub m.strony.

Opcja 4: kierunek: Responsive Web Design

I wreszcie pojawia się opcja czwarta: RWD. To rozwiązanie umożliwiające pełną optymalizację stron www pod kątem różnorodnych rozdzielczości urządzeń mobilnych. RWD klasycznie łączy się przez przeglądarkę ze stroną, lecz gwarantuje przy tym jej czytelny wygląd pod każdą rozdzielczością. W przypadku inwestycji w to rozwiązanie, podczas projektowania, mamy możliwość selekcji treści i zmianę ich układu w zależności od danej rozdzielczości. RWD to inwestycja, na którą najlepiej zdecydować się przy budowie strony. Nie ma możliwości wdrożenia tego rozwiązania bez jej przebudowy, jest więc ono kierowane w szczególności do nowych realizacji.

Wybór jest prosty?

Dobór odpowiedniego rozwiązania mobilnego nie należy do łatwych. Aplikacja mobilna będzie rozwiązaniem bardziej atrakcyjnym dla użytkownika i może przyciągnąć nowych odbiorców. Nie można jednak stwierdzić, że jest opcją, która w pełni zastąpi stronę mobilną lub w RWD. Trudno klasyfikować którąś z opcji jako dobrą lub złą. Każda z nich jest skuteczna w określonej sytuacji i to od szczegółowej analizy potrzeb biznesowych powinniśmy uzależnić jej dobór. Możemy także traktować je uzupełniająco, osiągając zupełnie różne cele biznesowe. Pewne jest jednak, że bez względu na to, którą opcję wybierzemy, najgorszą z nich będzie całkowity brak inwestycji w mobile.

Masz pytania? Z czymś się nie zgadzasz? A może chcesz coś dodać? Podziel się tym w komentarzu poniżej.



Rafael Moucka

Rafael Moucka – Założyciel i Prezes Zarządu Positive Power Sp. z o.o. Od początku odpowiedzialny jest za zarządzanie kluczowymi obszarami funkcjonowania firmy oraz budowę jej wartości. Od 2013 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu spółki Positive Technology skupiającej udziały mailPro Sp. z o.o., Invisio Sp. z o.o., Positive Power Sp. z o.o. Jest absolwentem programu doskonalenia umiejętności Menedżerskich MANAGEMENT 2009 oraz AKADEMII STRATEGICZNEGO PRZYWÓDZTWA (Harvard Business School & ICAN Institute). Prywatnie – pasjonat wspinaczki sportowej, golfa i rozwoju osobistego.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl