FreshMail.pl

Aplikacje mobilne – jak je reklamować, by osiągnęły popularność?

Autor / 07 grudnia 2017

Aplikacje mobilne są niczym innym jak rodzajem oprogramowania przeznaczonym do pracy na urządzeniu przenośnym, takim jak tablet lub telefon komórkowy. Programy te mają na celu zapewnić ich użytkownikom wygodny i szybki dostęp do usług, a także stron internetowych. Coraz więcej marek tworzy bowiem własne aplikacje, które umożliwiają połączyć się z nimi za pomocą jednego kliknięcia – bez konieczności wpisywania całego adresu w wyszukiwarce.

Jedną z najpopularniejszych i najchętniej pobieranych aplikacji mobilnych jest Facebook, największy na świecie serwis społecznościowy. Według statystyk w 2016 roku z aplikacji mobilnej Facebooka korzystało aż 1,31 miliarda użytkowników. Aplikacja informuje o tym, że ktoś skomentował lub polubił nasz post, umożliwia śledzenie lokalizacji znajomych, a także, dzięki pomocniczemu Messengerowi, służy do prowadzenia rozmów (w tym również video).

Facebook jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które lubią być na bieżąco, dzielić się ze znajomymi swoimi aktywnościami i śledzić aktywność swoich znajomych. Z aplikacji przeważnie korzystają z ludzie młodzi, dla których jest ona najwygodniejszą i najszybszą formą komunikowania się.

Obecnie z własnych aplikacji mobilnych korzystają najważniejsze firmy, banki, taksówki oraz restauracje. Wykorzystanie tego narzędzia pozwala im wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, a także pozyskać nowych. Aplikacje należące do dużych przedsiębiorstw czy też stron www szybko osiągają popularność i są chętnie pobierane przez użytkowników.

Nie każde oprogramowanie zyskuje jednak rozgłos i uznanie. Dzieje się tak ze względu na dużą konkurencyjność rynku Powodem może być też niewłaściwa promocja. Jak więc skutecznie reklamować aplikacje mobilne, by zyskały popularność?

Skuteczna promocja aplikacji mobilnych

Decydując się na stworzenie aplikacji mobilnej, trzeba pamiętać również o tym, że wypromowanie jej będzie wymagało nakładu finansowego, a także czasowego. Samo udostępnianie aplikacji oraz polecanie jej randomowym użytkownikom najczęściej nie wystarcza. Na samym początku możesz jednak skorzystać z bardzo łatwej formy reklamy, a mianowicie z autopromocji. Zamieszczając na stronie, fanpage’u lub portalu, który prowadzisz,  informację o aplikacji oraz odnośnik kierujący do jej pobrania, trafisz do cześci osób, które regularnie odwiedzają witrynę. Z tej formy reklamy korzystają wszystkim znane sklepy internetowe, takie jak Allegro lub Zalando.

Źródło: MSMobile.pl

Pamiętaj o Facebook’u

Tworząc strategię promocji aplikacji mobilnej powinieneś pamiętać także o wykorzystaniu systemu reklamowego Facebooka, który umożliwia tworzenie reklam, zachęcających do zainstalowania określonych aplikacji mobilnych. System reklamowy Facebooka polega na tym, że reklama zachęcająca do zainstalowania oprogramowania zostanie umieszczona na wallu użytkownika z podpisem ,,proponowana aplikacja” lub ,,sponsorowane”. Całość wkomponuje się w szatę graficzną serwisu, dzięki czemu aplikacja wzbudzi zaufanie oraz zainteresowanie użytkowników.

Źródło: www.adequate.pl

Z pomocy Facebooka korzystają niemal wszystkie najbardziej znane aplikacje. Jego zaletą jest niewątpliwie fakt, że nie tylko proponuje swoim użytkownikom konkretne oprogramowanie, ale także pozwala w łatwy i szybki sposób pobrać je na urządzenie.

AdWords – popularny i skuteczny sposób na promocję aplikacji

Promując aplikację mobilną, warto skorzystać także z AdWordsów, a konkretnie z uniwersalnych kampanii, które promują aplikacje. Wykorzystanie ich sprawi, że oprogramowanie będzie lepiej wypromowane zarówno w wyszukiwarkach Google, jak i w Google Play, na YouTubie oraz w całej sieci reklamowej Google. Jak to zrobić? Wystarczy jedynie określić budżet, jaki chcesz przeznaczyć na reklamę AdWords, wybrać frazy kluczowe, a także podać informacje o językach, które będzie obsługiwać aplikacja oraz lokalizacjach, w których będzie przydatna. Reklama zostanie dopasowana do miejsc docelowych oraz do innych zasobów reklamowych, dzięki czemu łatwiej dotrze do użytkowników.

Google AdWords jest najchętniej wykorzystywanym sposobem na autopromocję. W wyszukiwarce bowiem większość użytkowników internetu szuka produktów lub informacji o nich.  Propozycja zainstalowania aplikacji mobilnej wyświetli się, gdy tylko wpiszą oni nazwę usługi lub firmy czy też produktu.

Promuj się szeptem

Jeśli chodzi o aplikacje mobilne, to warto również zastosować marketing szeptany, a więc polecanie oprogramowania na różnych forach i portalach. Najlepiej, żeby były to strony poświęcone aplikacjom mobilnym lub tematyce jakiej dotyczy nasze oprogramowanie.

Planując promocję aplikacji, warto zadbać o to, by klient został przekierowany na specjalnie przygotowany landing page, czyli docelową stronę, na której znajdzie szczegółowe informacje o aplikacji. Tam będzie mógł również ją pobrać. Idąc za przykładem twórców aplikacji Yanosik, możesz założyć bloga lub stronę www, w której będziesz udzielać porad potencjalnym klientom.

Co jeszcze mogę zrobić dla mojej aplikacji? 

Jeśli zależy ci na skutecznym promowaniu aplikacji, powinieneś pomyśleć o wykorzystaniu innych narzędzi niż te internetowe. Są one równie skuteczne w promowaniu aplikacji mobilnych. Jednym z najbardziej niedocenianych sposobów na promocje są kampanie SMS. Polegają one na wysłaniu odbiorcom wiadomości ze skróconym linkiem, który przekieruje ich do aplikacji w Google Play lub App Store, skąd będą mogli ją szybko pobrać. Dzięki skracaniu linków, masz pewność, że wiadomość tekstowa nie będzie zbyt długa, a przy okazji będzie wyglądała estetycznie – dzięki temu zwiększasz szansę, że więcej osób kliknie w link.

SMS Marketing

Za kampaniami SMS z pewnością przemawia fakt, że zdecydowana większość odbiorców odczytuje każdą wiadomość tekstową – w końcu nie trafiają one do spamu, jak dzieje się to w przypadku maili. Odczytywanie wiadomości SMS jest już niemal czynnością odruchową. Ponadto koszty takiej kampanii są stosunkowo niewielkie. Decydując się na wykorzystanie SMS-ów, warto zadbać o spersonalizowanie przekazu, tak by np. zawierał on imię odbiorcy. Badania pokazały bowiem, że odbiorcy znacznie lepiej reagują na wiadomości reklamowe, jeśli widzą, że są one skierowane bezpośrednio do nich.

Promując aplikację mobilną warto także pomyśleć o publikacji treści w mediach masowych. Niech poruszają one tematykę, w której działasz,  oraz sugerują, że rozwiązanie problemu proponuje twoja aplikacja. Warto także nawiązać współpracę z osobami prowadzącymi znane blogi lub kanały na YouTubie, które są popularne wśród potencjalnych klientów. Przykładem na to, może być serwis muzyczny sieci Play, Tidal. Po tym jak 17 najpopularniejszych influancerów, takich jak Margaret, Abstrachuje, Niekryty Krytyk, Ekskluzywny Menel czy Patrycja Kazadi zareklamowało go w mediach społecznościowych, stał się on jedną z najchętniej pobieranych aplikacji w 2016 roku.

Margaret w reklamie Tidal:

https://www.youtube.com/watch?v=Wnxj-wqERc0

Ponadto warto także brać udział w różnych eventach poświęconych marketingowi i tam poszukiwać nowych kanałów promocji dla swojej aplikacji. Uczestnicząc w takim wydarzeniu, masz szansę na bezpośredni kontakt z klientami – możesz odpowiedzieć na ich pytania, na żywo zaprezentować, jak aplikacja radzi sobie z konkretnym problemem oraz poznać opinię użytkowników, tak ważną w procesie ulepszania produktu.

Wszelkiego typu wydarzenia branżowe pozwalają także na dokładniejsze poznanie środowiska,  w tym konkurencji –  jest to niezwykle ważne, jeśli chcesz, by twoje oprogramowanie osiągnęło sukces.

Co dodatkowo może wpłynąć na popularność aplikacji mobilnych?

Użytkownicy lubią aplikacje mobilne, które okazują się pomocne w określonych sytuacjach. Stąd popularność apki Jakdojadę, która nie tylko informuje, o której godzinie odjedzie tramwaj lub autobus, ale też ile minut pozostało do wyjścia. Za pomocą aplikacji ludzie chcą mieć dostęp do najnowszych i najważniejszych wydarzeń (Upday), szybko zamówić taksówkę (Uber), być w kontakcie ze znajomymi (Facebook), dzielić się swoimi przemyśleniami (Twitter), poznać nowe osoby (Tinder), a także łatwo otrzymać dostęp do ulubionej książki (Legimi) lub serialu (Player).

Tworząc aplikację należy więc mieć na uwadze fakt, że przede wszystkim musi być ona praktyczna, łatwa w obsłudze oraz zapewniać dostęp do najważniejszych i potrzebnych usług.

Przed wypuszczeniem aplikacji na rynek warto przeprowadzić badania marketingowe i dowiedzieć się, czego potrzebują użytkownicy i jakie braki dostrzegają w istniejących, konkurencyjnych dla naszej aplikacjach. Wówczas dowiemy się, jakie są potrzeby rynku oraz będziemy mieć możliwość ich zaspokojenia. Warto także stale pytać osób korzystających z naszego oprogramowania, co o nim sądzą i co chcieliby w nim zmienić. Prośby te warto uwzględniać w kolejnych aktualizacjach.

Dobrym pomysłem będzie także poproszenie użytkowników o rekomendację aplikacji wśród znajomych i przyznanie im w zamian nagrody. Pomysł wykorzystuje m.in. mytaxi – za każde polecenie przyznaje swoim klientom voucher na 15 złotych.

Źródło: Facebook.com

Na kilka tygodni przed uruchomieniem aplikacji mobilnej warto także opublikować krótki film, który zobrazuje użytkownikowi sposób działania aplikacji oraz pokaże mu jak sprawnie i szybko oprogramowanie poradzi sobie z rozwiązaniem problemu. Poniżej przykład  takiej akcji przygotowanej przez twórców aplikacji Ding.pl:

https://www.youtube.com/watch?v=HM_gpdEauQs

Reklama poza siecią

Reklamując aplikację nie powinniśmy jedynie skupiać się na Internecie. Warto wykorzystać także inne sposoby promocji, na przykład takie jak nakręcenie spotu reklamowego. Pomysł ten wykorzystał w 2016 roku Bank Pekao S.A Reklamę ich oprogramowania można zobaczyć tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=vcgCnjYsPFo

Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę, bowiem w rankingu stworzonym przez serwis Komórkomat.pl w tym samym roku aplikacja Pekao znalazła się na 1 miejscu pod względem intuicyjnego interfejsu, dostępu do usług dodatkowych oraz odpowiedniego poziomu zabezpieczeń.  O szczegółach można przeczytać tutaj: https://komorkomat.pl/najlepsze-aplikacje-bankowe/

Warto także umieszczać plakaty reklamujące naszą informację – na przystankach i dworcach, jeśli aplikacja mobilna dotyczy podróży, w galeriach handlowych, jeśli dotyczy zakupów lub w pobliżu księgarni, kin lub teatrów, jeśli jest poświęcona kulturze. Wówczas będziemy mieć pewność, że nasza informacja dotrze do określonej grupy docelowej oraz zachęci ją do skorzystania z proponowanych przez nas usług.

Autor: Aleksandra Czuryło – Asystent SEO w agencji LTB z Wrocławia



Redakcja MarketingMobilny.pl



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl