Monika Mikowska

Monika Mikowska o mobile i SearchMarketingWeek

Autor / 10 kwietnia 2014

Cykl Search Marketing Week trwa w najlepsze, tymczasem szkolenie z marketingu mobilnego przeprowadzone przez Monikę Mikowską (znaną szerszej publice między innymi z bloga jestem.mobi) jest już za nami. Monika zgodziła się udzielić nam krótkiego wywiadu na temat wydarzenia oraz szerzej – kondycji mobile w Polsce. Zapraszam do lektury:

Jak wrażenia po przeprowadzonym szkoleniu o mobile w ramach Search Marketing Week?

Mogę powiedzieć tylko jedno – “super” 🙂 Bardzo mi się podobało. Fajna grupa, zaangażowana, zainteresowana, aktywna. Ze strony uczestników opinia jest równie pozytywna – wszyscy wyszli zadowoleni, zainspirowani, dwie osoby zadeklarowały, że chcą więcej, bo dopiero teraz otworzyły im się oczy na możliwości, których nie byli świadomi…

Kim byli uczestnicy? To raczej ludzie związani z branżą mobile, pracownicy korporacji odpowiedzialni za marketing, czy może początkujący marketerzy z małych firm?

Dwie osoby z korporacji, trzy osoby z agencji. Wszyscy zainteresowani pogłębieniem wiedzy o narzędziach marketingu mobilnego, poszukujący porad, czym warto się interesować, czym nie i zdecydowanie poszukujący inspiracji, jak mądrze wejść w świat rozwiązań mobilnych.

Co najbardziej interesuje osoby poszukujące wiedzy o mobile? Czy raczej koncentrują się na konkretnych narzędziach, czy może strategii mobilnej jako całości?

Jedno i drugie – ciężko to szufladkować… Szkolenia otwarte mają to do siebie, że spotykają się na nich ludzie z zupełnie różnych firm, o zgoła odmiennych doświadczeniach i patrzących na świat rozwiązań mobilnych pod zupełnie różnymi kątami.

Czy zauważyłaś jakąś zmianę pod tym względem w ciągu ostatniego roku?

Jeśli chodzi o ludzi, którzy przychodzą na szkolenia – nie. Wciąż obalamy te same mity, zawsze zaczynamy od porządkowania wiedzy o narzędziach, bo ta nadal jest mocno nieugruntowana.

Jak oceniasz potrzebę edukowania marketerów w kwestii mobile z perspektywy osoby prowadzącej szkolenia i osoby związaną z agencją mobilną?

Potrzeba edukacji nadal jest ogromna, zwłaszcza, że kolejne miesiące przynoszą nam nowe narzędzia i nowe case studies do omawiania. Czasem ciężko gonić to, co dzieje się tu i teraz, a (nie)stety trzeba uprawiać pracę u podstaw. Najciekawszymi (a dla mnie najbardziej zaskakującymi) momentami moich szkoleń jest wymienianie się rekomendacjami fajnych aplikacji mobilnych. Okazuje się, że przychodzą osoby, które nie mają pojęcia o istnieniu Endomondo, nie wiedzą, co to jest Yanosik, nigdy nie słyszały o Shazamie, a i zdarzają się rodzynki, które pierwszy raz słyszą o Listonicu.

Bardzo często zdarzają się osoby (i tu nie mówię o wczorajszej grupie), które chcą “robić aplikacje”, a nie znają topowych pozycji, które są już obecne na smartfonach kilkuset tysięcy, czy milionów Polaków. Czyli, aby marketer z branży FMCG zaczął rozważać Listonica pod kątem biznesowym, najpierw musi poznać go prywatnie, następnie zacząć aktywnie używać, zrozumieć, a dopiero potem zastanawiać się, czy i jak ma sens pożenienie go ze strategią digitalową firmy, w której pracuje.

Czyli przed nami jeszcze bardzo długa droga, a zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą mobile i nowoczesnych narzędzi marketingu raczej będzie rosło niż malało?

Od zawsze powtarzam, że mobilność to nie moda, a kierunek nieuchronny, potrzebny, ułatwiający codzienne życie, także umiejętne docieranie do serc i umysłów mobilnych konsumentów zawsze będzie bezcenne. A poprzeczka będzie szła tylko w górę.

Wielkie dzięki za wywiad i powodzenia w dalszym edukowaniu marketerów!

Tego również Waszemu serwisowi życzę 🙂 Dziękuję.

fot. Kasia Kajda



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.