FreshMail.pl

Pozycjonowanie w mobile – jak się przypodobać Google

Autor / 22 listopada 2013

Pozycjonowanie to temat rzeka. Można długo rozprawiać o konkretnych strategiach i technikach, ich wadach, zaletach, skuteczności i zagrożeniach. Jednak, jako że jesteśmy na portalu Marketing Mobilny, chciałbym poruszyć parę kwestii charakterystycznych dla technologii mobilnych, które przekładają się na pozycje twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Słowem wstępu dla laików…

Pozycjonowanie stron, jeśli chodzi o sam termin, to poniekąd polski wymysł. W świecie nie funkcjonuje określenie „positioning”. Używa się za to akronimu SEO (ang. Search Engine Optimization) oznaczającego optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Pozwolę sobie używać tych określeń równolegle.

W pozycjonowaniu w skrócie chodzi o to, aby tak przedstawić określone treści (strony internetowe, wpisy na blogach, filmy na YouTube), aby algorytmy wyszukiwarek faworyzowały je w wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań (słów kluczowych). SEO może dotyczyć różnych wyszukiwarek, jednak ze względu na fakt, że na naszym rynku dominuje Google, to ograniczę się do tej jednej. Jednym z najistotniejszych czynników w pozycjonowaniu jest liczba i jakość (ostatnio zwłaszcza jakość) linków prowadzących do strony. Drugim aspektem pozycjonowania jest optymalizacja samych treści i formy danej strony www.

Co robić, aby być wysoko w wynikach wyszukiwania mobilnego

Wyszukiwanie za pośrednictwem urządzeń mobilnych coraz bardziej różni się od wyszukiwania desktopowego. Wiąże się to z faktem, że smartfony i tablety korzystają z innych technologii. Do tego dochodzą okoliczności, w jakich korzystamy z poszczególnych rozwiązań. Używając wyszukiwarki w smartfonie, nieraz jesteśmy w ruchu, szukamy szybkiej, prostej informacji, często związanej z naszą lokalizacją. Wyniki wyszukiwania mobilnego uwzględniają te okoliczności w coraz większym stopniu.

Konwersacyjne wyszukiwanie głosowe

Coraz więcej urządzeń posiada wbudowany moduł umożliwiający wyszukiwanie głosowe. Prawdopodobnie liczba wyszukiwań typu voice search będzie rosła. W związku z tym Google wprowadza zmiany w swoich algorytmach tak, aby dostosować się do zapytań zadawanych w ten sposób. Zapytania głosowe częściej przybierają formę pełnych zdań. Określa się to mianem wyszukiwania konwersacyjnego (conversational search), czyli bardziej zbliżonego swoim kształtem do tego, jak rozmawiamy ze sobą w świecie rzeczywistym. Komunikując się z drugim człowiekiem, nie mówisz „kwiaciarnia wrocław” tylko „gdzie najbliżej, o tej porze kupię fioletowe tulipany”.

Google dąży do tego, aby formułowanie zapytań dla wyszukiwarek (zwłaszcza w mobile) mogło być jak najbardziej naturalne. Będzie to możliwe jeśli konwersacyjnym zapytaniom będą przyporządkowywane trafne wyniki. W związku z tym, tworząc treści na swojej stronie, należy pamiętać zarówno o odpowiednim doborze informacji, jak i sposobie ich prezentacji. Co prawda Google jeszcze nie radzi sobie zbyt dobrze z rozumieniem rozbudowanych zapytań konwersacyjnych w języku polskim, lecz myślę, że to tylko kwestia czasu.

Odpowiadaj na pytania

Skoro ludzie coraz częściej zadają pytania w Google, to chcąc osiągać wysokie pozycje w Google, należy na stronie umieszczać na nie odpowiedzi. Prowadząc stronę internetową zastanów się, o co mogą pytać potencjalni klienci. Dobrym pomysłem jest umieszczenie na stronie sekcji FAQ (ang. Frequently Asked Questions – często zadawane pytania). Umieść tam treści według schematu pytanie – odpowiedź.

Nie pisz obszernych, ogólnikowych tekstów reklamowych zachwalających produkty i usługi. Staraj się komunikować konkretnie, zwięźle i na temat. Jak potencjalny klient zadaje pytanie – Jakiej jakości są produkty firmy XYZ – to nie pisz – Wyroby naszej firmy są najwyższej jakości i z pewnością spełnią Państwa oczekiwania. Każdy może tak napisać i de facto nic to nie znaczy. Poinformuj z jakich materiałów wykonane są twoje produkty, gdzie są produkowane, jakie normy spełniają. Możesz też przytoczyć jakieś dane ze statystyk sklepu – odsetek zadowolonych klientów itp. (taką praktykę należy stosować nie tylko w wyszukiwaniu mobilnym).

Użytkownicy korzystający z wyszukiwarki w smartfonie są częściej w ruchu niż userzy desktopowi (mało kto już podróżuje z laptopem na kolanach), szukają określonej usługi lub informacji w konkretnym miejscu, sytuacji i o określonej porze. Są w stanie podjąć decyzje zakupowe niebawem (na przykład w ciągu najbliższej godziny w galerii handlowej, w której się znajdują). Jeśli prowadzisz jakiś lokalny punkt usługowy, koniecznie zadbaj, aby na Twojej stronie znalazły się informacje związane z lokalizacją, godzinami otwarcia, cenami, aktualnymi promocjami. Google będzie faworyzował strony biznesów, które dają potencjalnym klientom wartościowe informacje w kontekście określonej sytuacji (lokalizacji, pory dnia, wcześniejszych wyszukań).

Zadbaj o responsywność strony lub osobną stronę mobilną

Aby w ogóle mieć szansę na wysokie pozycje w Google na urządzeniach mobilnych, musisz zadbać o to, aby pozycjonowana strona była dostosowana do wyświetlania w mobile. Należy zadbać o specjalną stronę mobilną lub o responsywny design witryny (rekomendowałbym to drugie rozwiązanie – zobacz: Google Recommends Responsive Design For Mobile SEO). Po prostu witryna musi nadawać się do prezentacji na niewielkim (w porównaniu do laptopa lub monitora PC) ekranie smartfona, ewentualnie tabletu. Strony, które nie będą spełniały tych warunków, po prostu będą przesuwane na dalekie pozycje lub nie będą prezentowane w ogóle. Pamiętaj też, aby strona nie była zbyt ciężka, bo będzie się wolno ładowała. W mobile czas liczy się jeszcze bardziej, niż przy normalnym wyszukiwaniu! Pamiętaj, aby monitorować średni czas ładowania strony.

Nie korzystaj z Flasha – Google lubi HTML

Posiadanie strony flashowej nie jest dobrym pomysłem w kontekście pozycjonowania. Roboty wyszukiwarek po prostu nie są w stanie zrozumieć tego typu treści, bo nie widzą tekstu (który mogłyby dopasować do zapytań). W przypadku mobile pojawia się kolejny problem. Wiele urządzeń mobilnych po prostu nie obsługuje technologii Flash. Jeśli potencjalny klient korzysta z takiego urządzenia, to Google w wynikach wyszukiwania pominie wszelkie strony z zawartością Flash. Nie należy także przesadzać z używaniem JavaScript. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest bazowanie na aktualnej wersji HTML.

Google lubi swoje usługi

Zadbaj o obecność swoich treści w serwisach Google. Stwórz stronę w Google + (zweryfikuj ją i połącz ze swoją witryną), dodaj swój biznes do Map Google. Jeśli masz taką możliwość, to twórz filmy i udostępniaj je w YouTube. Korzystaj z reklamy w Google AdWords. To wszystko zapewni Ci lepszą ekspozycję w wynikach wyszukiwania! Wyniki wyszukiwania na ekranie smartfona różnią się nieco układem i ekspozycją.

Jeśli na dane słowo kluczowe masz przygotowaną reklamę AdWords przystosowaną do wymogów mobile, wysoko pojawia się twoja strona www, pod nią link do filmu o twoich produktach na YouTube, strona w Google+ oraz link do mapki, to szansa, że użytkownik kliknie w twoje treści jest dużo większa niż w przypadku, gdy zaraz pod twoją stroną wyświetla się strona konkurencji. Dominuj w wynikach wyszukiwania pozycjonując nie tylko stronę www, ale i powiązane serwisy!

Ponadto daj internautom możliwość klikania +1 przy Twoich produktach, wpisach na blogu lub stronach sprzedażowych.

Zadbaj o aktywny numer telefonu

Im bardziej strona uwzględnia potrzeby internautów mobilnych, tym większe ma szanse na wysokie pozycje w mobilnym wyszukiwaniu. Dlatego też dodając do swojej strony numer telefonu zadbaj, aby był aktywny. Pamiętaj, że twój klient korzysta z wyszukiwarki z telefonem w ręce. Jeśli będzie mógł się z tobą połączyć za pomocą jednego kliknięcia, to zwiększasz swoją szansę na konwersję. Google także to zauważy i doceni.

Myśl mobilnie

Jeśli zależy ci na wartościowym ruchu z mobile, zacznij myśleć tak, jak użytkownik mobilny. Wyobraź sobie w jakich sytuacjach ludzie się posługują tabletami i smartfonami. Pamiętaj, że w mobile liczą się przede wszystkim czas i miejsce. Algorytm Google musi rozumieć twoją stronę nie tylko pod względem jej tematyki. Google musi wiedzieć jak działa twoja firma i jak to ma się do potrzeb twoich klientów. Musi znać lokalizację twojego biznesu, czas otwarcia, aktualną ofertę i promocje, aby w odpowiednim miejscu i czasie podsunąć twoją stronę osobom, które potrzebują twoich usług lub produktów.

Zadaj sobie pytanie – czy twoja strona internetowa jest skonstruowana tak, że twój potencjalny klient znajdzie na niej wartościowe, unikalne informacje skłaniające do sprzedaży i czy będzie mógł je z łatwością odczytać. Dopasuj treści do swojego klienta i zadbaj, aby były łatwo dostępne z urządzeń mobilnych. Takie podejście w połączeniu z pozostałymi technikami pozycjonowania (np. związanymi ze zdobywaniem linków) z czasem zaowocuje sukcesem twojej strony na urządzeniach mobilnych!

Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu stron w mobile:



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl