FreshMail.pl
Marketing Mobilny 2014

Rok 2014 na rynku mobile i na łamach MarketingMobilny.pl

Autor / 24 grudnia 2014

Rok 2014 obfitował w szereg ważnych wydarzeń w świecie marketingu i technologii mobilnych. Ciężko obiektywnie stwierdzić, które technologie, zjawiska i trendy były najważniejsze. Niemniej o kilku zdecydowanie trzeba wspomnieć. Chciałbym poświęcić im parę zdań, a także podsumować to, co wydarzyło się przez ostatnie 12 miesięcy na łamach serwisu MarketingMobilny.pl.

Wzloty i „upadki” Apple

Ostatnie dwanaście miesięcy pokazało, że nie boimy się dużych telefonów, o czym świadczy rosnący popyt na phablety / tabpfony, czyli smartfony o przekątnych znacznie powyżej 5 cali. W efekcie nawet Apple „przeprosiło się” z dużymi ekranami wypuszczając iPhone 6 Plus. Dziecko Wozniaka i Jobsa borykało się także z kilkoma poważnymi problemami. Mam na myśli zdjęcia skradzione z iCloud (czyli The Fappening), aferę ze zginającymi się telefonami (Bend Gate), a także problemy z aktualizacją iOS 8. Niemniej nie przeszkodziło to firmie Apple Inc. w osiągnięciu rekordowych cen akcji:

kurs akcji Apple

źródło: nasdaq.com

Google i ekspansja Androida

W tym czasie Google również nie próżnowało. Jeśli miałbym wymienić jedno, najważniejsze wydarzenie związane z gigantem z Mountan View to zwróciłbym uwagę na ogłoszone podczas I/O 2014 plany poszerzenia listy urządzeń korzystających z Androida. I nie chodzi mi tu o nowe modele smartfonów, a o telewizory, smartwatche, a także …samochody. Przeczytaj więcej na ten temat w tekście: Po I/O 2014 wiemy, że Android będzie wszędzie! Warto również zwrócić uwagę na wprowadzony w tym roku material design (dowiedz się więcej, czym jest material design).

Technologie ubieralne i Internet of Things

Zwiększenie „zasięgu” Androida to wstęp do popularyzacji wearables i Internet of Things (wiki). W Stanach Zjednoczonych desktopy już zostały wyprzedzone przez mobile jeśli chodzi o korzystanie z internetu (głównie za sprawą rosnącej popularności aplikacji). Wraz z postępującą smartfonizacją i łatwiejszym dostępem do internetu mobilnego przyjdzie czas i na nasz rynek. Stwarza to wielkie pole manewru dla marketerów, ale wymaga również lepszej edukacji użytkowników. Między innymi o tym pisał Karol Kopańko w tekście Jeśli dysponujesz ciałem, to technologia ubieralna jest właśnie dla Ciebie.

Social media i multiscreening

Rok 2014 pokazał po raz kolejny siłę mediów społecznościowych oraz to, że lubimy z nich korzystać za pomocą urządzeń mobilnych (przeczytaj więcej o mobilnych mediach społecznościowych). Ma to również związek ze stosunkowo nowym zjawiskiem, jakim jest multiscreening (o czym również pisał parę miesięcy temu Karol Kopańko Multiscreening: Smartfon jak telewizor. Telewizor jak smartfon).

W tym roku Instagram wyprzedził Twittera pod względem ilości aktywnych użytkowników. Liczba osób, które korzystają z Instagrama przynajmniej raz w miesiącu przekroczyła 300 mln. Nie oznacza to, że Twitter traci na popularności (zobacz statystyki użytkowników Twittera). W tym kontekście warto wspomnieć, że Instagram, to 10 najpopularniejsze konto na … Twitterze. Ciekawe, jak będzie wyglądał ten trend w nadchodzącym roku. Jak sądzicie?

Poznaj Trendy z wyszukiwarki Google

O tym, jak wyglądał rok 2014 można sobie przypomnieć analizując najczęściej wyszukiwane tematy w Google. Zajrzyjcie koniecznie na specjalnie przygotowaną stronę w ramach Google Trends: Trendy 2014. Wśród najpopularniejszych zjawisk powiązanych z tematyką mobile znajdziemy: #IceBucketChallenge, Flappy Bird, a także selfie, które wzbudziło niezwykłe zainteresowanie po słynnym zdjęciu wykonanym prze Ellen DeGeneres podczas gali wręczania Oscarów.

2014 na MarketingMobilny.pl

2014 był rokiem dynamicznego rozwoju i kilku kluczowych decyzji w naszej redakcji. Odnowiliśmy layout, nawiązaliśmy współpracę z kilkoma firmami i ciekawymi autorami (do redakcji na stałe dołączył Kamil Kolbusz). Zgromadziliśmy także grono stałych czytelników. W grudniu 2013 r. cieszyliśmy się z 200 fanów na Facebooku, a teraz jest ich praktycznie 6 razy więcej (odwiedź nasz fanpage i dołącz do nich)! Na Twitterze obserwuje nas już pół tysiąca osób! Dzięki! Wasze zaangażowanie daje nam mnóstwo energii do działania.

W mijającym roku opublikowaliśmy 45 artykułów (nie liczę zapowiedzi nadchodzących wydarzeń, których byliśmy patronami) od 12 różnych autorów. Oto najpopularniejsze teksty 2014 roku (mierzone liczbą odsłon):

  1. Na co przeznaczać budżety (wnioski z VII Kongresu Online Marketing)
  2. Czy wytatuowałbyś sobie logo marki? Wnioski z Nowego Kongresu Online Marketing
  3. Czym jest reklama natywna i jak ją należy traktować?
  4. 6 narzędzi marketingu SMS, o których mogłeś nie słyszeć
  5. Jak się robi popularne aplikacje? Wywiad z Jakubem Pomykała
  6. Trendy w analityce internetowej – podsumowanie GAUC
  7. Mobilne media społecznościowe – a są jakieś inne?
  8. SEO w mobile – 12 porad, cz. II
  9. Na czym zarabia Facebook?
  10. Jeśli dysponujesz ciałem, to technologia ubieralna jest właśnie dla Ciebie

Zapraszam do zapoznania się z powyższymi tekstami, jeśli jeszcze ich nie znacie!

Współpraca z autorami i wydarzenia branżowe

Przy okazji chciałbym przypomnieć, że chętnie podejmiemy współpracę z autorami tekstów – zarówno niezależnymi, jak i związanymi z konkretnymi redakcjami i firmami. Jeśli chcesz się wypowiedzieć na temat marketingu / technologii mobilnych, chcesz przedstawić ciekawy case, nowy trend lub przeanalizować dane dotyczące rynku mobile, to skontaktuj się z nami i nawiążmy współpracę! Wdrażając nowy layout dodaliśmy też opcję zgłaszania wydarzeń branżowych. Znajdziecie ją na stronie głównej w dolnej części strony.

 Dodaj wydarzenie

 

Na koniec chciałbym w imieniu wszystkich autorów i współpracowników redakcji serwisu MarketingMobilny.pl życzyć Wam wesołych i spokojnych Świąt oraz fantastycznej imprezy sylwestrowej. Do zobaczenia w 2015 roku!



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl