FreshMail.pl

Nowoczesne technologie w służbie nauki

Autor / 30 września 2015

Przed nami początek roku akademickiego, studenci rozsiądą się w ławach wyposażeni w… smartfony, tablety, smartwatch’e. Nowoczesne technologie, produkty mobile są w użyciu pokolenia Y na co dzień i stanowią standardowe wyposażenie. W artykule o pokoleniu Y pisaliśmy, że nie rozstają się ze swoimi telefonami, i spędzając z nimi przeszło 16 godzin dziennie! Nie sposób zatem by wraz z pierwszym października rzesze studentów odłożyło mobile na kilka godzin i poświęciło się nauce. Sprawdziliśmy kilka aplikacji mobilnych zaprojektowanych dla wspierania procesu edukacji i zaangażowania studentów by wykorzystać tę nierozerwalną więź z telefonem.

Zalewu produktami mobile nie zatrzymamy, dostępność smartfonów i szerokopasmowego internetu bezprzewodowego nieustannie rośnie. Profesorowie coraz częściej skarżą się na brak skupienia studentów w trakcie zajęć, ci zajęci są swoimi telefonami – a dokładniej aktywnością w aplikacjach. „Lajkują”, „szerują”, grywalizują. Nauka w stylu „analogowym” nie jest tak atrakcyjna, nie pobudza do rywalizacji, którą młodzi uwielbiają. A reakcje profesorów na „zabawy telefonem” podczas zajęć są nieskuteczne, pokazują jedynie ich bezradność wobec nowych technologii.
Dlaczego zatem nie wykorzystać w edukacji tego, co tak silnie absorbuje uwagę młodych słuchaczy?
Spójrzmy co stanowi o atrakcyjności poszczególnych aplikacji mobilnych i jak można je wykorzystać by bardziej zaangażować studentów:
Exit Ticket – pozwala na zindywidualizowanie celów studenta i skierowanie procesu nauczania na ich osiągnięcie. Nauczyciel w trakcie zajęć musi jedynie mieć laptop z dostępem do Internetu i podpięty rzutnik – by wszyscy studenci widzieli zadania i wyniki – tak reklamuje się aplikacja będąca doskonałym narzędziem dla studentów i wykładowców. Swoje działanie opiera na popularnym motywie grywalizacji – studenci rozwiązują zadania, są na bieżąco oceniani i widzą swoje wyniki indywidualnie i na tle reszty grupy. To zachęca ich do uczenia się i zdobywania lepszych ocen. Nauczycielowi natomiast ułatwia pracę – wpisywanie ocen, sprawdzanie czy wszyscy odrobili zadanie domowe.

Desmos – program do tworzenia  dowolnej funkcji matematycznej oraz dokonania obliczeń jej podstawowych parametrów. Wystarczy wpisać odpowiednie liczby w poszczególne okienka a program samodzielnie narysuje wykres. Jednak czy Desmos nie ogranicza pracy uczniów, zamiast ją ułatwiać?

Narzędzia pozwalające na wizualizację funkcji matematycznych, procesów lub zjawisk zawsze miały ogromną wartość w procesie nauczania. Ich rosnąca dostępność znacznie ułatwia przekazywanie wiedzy i pozwala studentom na głębsze zrozumienie tematu. Aplikacje takie jak Desmos są rewelacyjnym wsparciem dla studentów ponieważ pozwalają na błyskawiczną walidację otrzymanych wyników oraz zachęcają do dalszych eksperymentów – mówi Adrian Olczyk doktorant Instytutu Automatyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Senior Programmer w SMSAPI.
 iTunes U – narzędzie z funkcją oddawania prac domowych, zintegrowanym dziennikiem ocen i prywatnymi dyskusjami. Aplikacja ma na celu ulepszenie pracy wykładowcy ze studentem: ułatwienie prowadzenia zajęć, oceniania zadań jak również usprawnienie komunikacji dzięki wykorzystaniu iPhone’a. Jak mówi nasz ekspert Adrian Olczyk, narzędzie to ma sens jeśli każdy student posiada produkty Apple’a, które w Polsce nadal są produktami klasy premium:

Platforma iTunes U jest rewelacyjna jako dodatkowe źródło materiałów dla studentów pragnących poszerzyć swoją wiedzę. Mnogość darmowych kursów daje niemal nieograniczone możliwości edukacyjne. Pomimo tego wykorzystanie iTunes U w procesie nauczenia jest niemożliwe ze względu na jej ograniczenie do platformy Apple. Tego typu rozwiązania muszą być dostępne dla wszystkich studentów, w przeciwnym wypadku nie będą miały zastosowania na sali wykładowej – dodaje Olczyk.

Oczywiście aplikacji wspierających proces nauki jest znacznie więcej, niestety nie wszystkie są dostępne w języku polskim. W zasadzie najwięcej w naszym języku adresowanych jest do szkół podstawowych i gimnazjum gdzie kompetencje języka angielskiego nie jest na tyle rozwinięte. Na poziomie uniwersyteckim język angielski nie powinien stanowić bariery co najwyżej dostępność poszczególnych aplikacji na oprogramowania – iOS oraz Android.

Wszelkie formy urozmaicające formułę zajęć są mile widziane i odnoszą zadziwiająco pozytywne efekty. Szczególnie wykorzystanie najnowszych technologii cieszy i aktywizuje studentów. Aplikacje mobilne bardzo dobrze sprawdzają się w roli uzupełniającej zajęcia, ale wiążą się z niebezpieczeństwem rozproszenia niezwykle ulotnej uwagi studentów – komentuje Senior Programmer.

photo2-2-x2

Mgr inż. Adrian Olczyk, doktorant w Instytucie  Automatyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Senior Programmer w SMSAPI

 



Konstancja Owczarek

social media and new-technology freak



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl