FreshMail.pl
smart tv

Multiscreening: Smartfon jak telewizor. Telewizor jak smartfon

Autor / 05 sierpnia 2014

Kto wygrał tegoroczny mundial? Zależnie od miejsca zamieszkania powiecie zapewne, że Niemcy albo Korea Północna (niestety filmik przedstawiający sukces reprezentacji tego drugiego kraju okazał się niesamowicie udaną mistyfikacją). Jednak mundial miał również swojego trzeciego zwycięzcę. Była nim telewizja.

W Polsce finał obejrzało 10,5 mln osób, a w Internecie jeszcze kolejne pół miliona. Choć to wyniki przeciętne, jak na transmisję wydarzeń sportowych, to prawdziwa rewolucja zdarzyła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie mecz „soccera” pomiędzy amerykańską drużyną narodową a Portugalią obejrzało prawie 25 mln osób. Jankesi chętniej oglądają tylko rozgrywki swojego footballu.

To nie koniec rekordów, jakie zostały pobite w czasie trwania mundialu, kolejne padały już w mediach społecznościowych. W czasie kiedy Messi próbował zwodzić niemiecką maszynę, jego poczynania skomentowano na Facebooku 280 milionów razy. Do czerwoności rozgrzewał się także Twitter. Z haniebnego pogromu Brazylii śmiano się w 35,6 milionach twittów. Amerykański hit eksportowy i święto marek – Super Bowl – został daleko w tyle…

Mobile > Destkop

Tymczasem rok 2014 stał się czasem, kiedy urządzenia mobilne ostatecznie wyprzedziły desktopy w korzystaniu z mediów społecznościowych. Facebook ma 1,28 miliarda użytkowników, z czego już ponad miliard na smartfonach i tabletach. To samo dzieje z Twitterem, gdzie udziały sięgają nawet 80 % na korzyść mobile.

(zobacz także wpis: Mobilne media społecznościowe – a są jakieś inne?)

Wydarzenia ostatniego mundialu pokazują jednak, że obie te metody – telewizyjna i mobilna – wcale nie wykluczają się w walce o uwagę użytkownika. Multiscreening i SocialTV – to słowa klucze, które pozwalają zrozumieć w jakim kierunku będą rozwijały się media.

Każdy z nas mógł doświadczyć tego na własnej skórze, bo przecież gol uczczony ze znajomymi przy piwie, smakuje podwójnie, kiedy skwituje się go także w facebookowym poście, prawda? Mundial oglądany w telewizji podbił media społecznościowe, a te przyjęły go z otwartymi ramionami. Facebook wprowadził specjalną sekcję WorldCup, a Twitter ułatwił pokazywanie innym ćwierkającym komu kibicujemy przez odpowiednią modyfikację profilu.

Mobile = TV?

Zadziwiające jest jednak, jak bardzo podobne są dziś wyświetlacze najnowszych smartfonów i telewizorów. Jedne i drugie umożliwiają przeglądanie Internetu, YouTube’a, poczty. Na obu możemy też zainstalować aplikacje rozszerzające ich funkcjonalność. Poniżej kilka przykładów z ostatnich dni.

Na inteligentnych telewizorach działają takie aplikacje jak ipla, iplex czy Kinoplex, która w dużej części za darmo udostępniają filmy, seriale i bajki. Jest to takie VOD – tyle, że z poziomu programu.

Z drugiej strony weźmy przykład zagraniczny – Amozona, który niedawno zaprezentował swój Fire Phone. Ostatnia reklama tego smartfona w całości koncentrowała się konsumpcji treści – zwłaszcza filmów z bogatej oferty największej platformy e-commerce świata. Wszystko w cenie 99 dolarów opłaty abonamentowej.

Na naszych oczach realizuje się wizja, w której dostęp do tych samych treści możemy uzyskać z poziomu dowolnego urządzenia. Jest to ogromna szansa dla reklamodawców, którzy swoich odbiorów mogą „złapać” i przed telewizorem i na smartfonie. W końcu im większa ekspozycja przekazu, tym większe prawdopodobieństwo jego zapamiętania.

Mobile + Social + TV

Pomocną dłoń wyciąga Twitter. Na swoim blogu zapowiedział, że z twittem sponsorowanym jest w stanie dotrzeć do osób, które widziały konkretną reklamę w telewizji. Jak to działa? W ruch wystarczy puścić monitoring treści. Jeśli użytkownik komentuje na bieżąco wydarzenia ze swojego ulubionego serialu (najlepiej z oficjalnym hasztagiem), to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zobaczy także reklamę środka owadobójczego wyświetlaną w przerwie. Wtedy Twitter będzie mógł właśnie tej osobie pokazać ostatnią wiadomość od producenta wyżej wymienionego specyfiku.

To jednak jeszcze nic przy tym, co planuje Facebook. Jego mobilna aplikacja od czerwca może aktywować smartfonowy mikrofon i nasłuchiwać, co dzieje się w otoczeniu użytkownika. Zgodnie z filozofią „It’s not a bug, it’s a feature” Mark Zuckerberg zaproponował reklamodawcom wykorzystanie tej funkcji, do wyświetlania doskonale dopasowanych reklam.

Facebook korzysta bowiem nie tylko z multum informacji, jakie mu o sobie zostawiamy – od zainteresowań po odwiedzane miejsca, ale także analizuje nasze wędrówki w sieci przyglądając się ciasteczkom. Teraz dołóżmy do tego kolejną cegiełkę i wyobraźmy sobie sytuację, kiedy na ekranie telewizora wyświetlana jest reklama najnowszego Fiata. Aplikacja o tym wie – w końcu „słyszy”, że po pracy relaksujemy się w salonie, ale wie także, że polubiliśmy fanpage danego producenta, a także zna treści naszych ostatnich postów. Często występowały w nich wyrazy: „auto”, „podwyżka”, „kupić”, „poradźcie”. Świat idealny, prawda?

Urządzenia mobilne i telewizory wzajemnie się nie wyniszczają, a żyją w doskonałej symbiozie. Jeśli nie chcemy wysiąść z cyfrowego świata, to musimy do niej dołączyć, ale jako czwarta strona. Trzecią się marketerzy.



Karol Kopańko

Dziennikarz działu naukowego Gazety Wyborczej i współpracownik Pulsu Biznesu, specjalizujący się w innowacjach i startupach. Bloger SpidersWeb, podróżniczy reportażysta i autor książki „Bitcoin. Złoto XXI wieku”.



  • Bardzo ciekawe wnioski. Można by jeszcze dodać, że ponad połowa internautów podczas oglądania TV korzysta równocześnie ze swoich telefonów, a niemal co trzeciemu multiscreeningowcowi zdarzyło się oglądać telewizję przez telefon albo tablet. Tak wynika z badania IRCenter „Multiscreening 2014”.

    • Chętnie zajrzę do tych badań 🙂 Dotyczą one tylko rynku polskiego?

      • Panie Szymonie,
        badania w raporcie IRCenter „Multiscreening 2014” dotyczą rynku polskiego. Zachęcam do zapoznania się z innymi wnioskami dotyczącymi zjawiska korzystania z wielu ekranów u polskich internautów, jeżeli zainteresował Pana ten temat 🙂

Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl