FreshMail.pl
aktualizacja algorytmu google mobile friendly

Mobilegeddon – mobilny update Google 21.04. Bać się, czy nie?

Autor / 20 kwietnia 2015

Mobilegeddon – tak najbliższą aktualizację algorytmu Google nazywa branża SEO. Jednak czy jest się czego obawiać?

Aktualizacja oficjalnie nazywa się Mobile Friendly Update. Ma na celu ułatwienie życia użytkownikom mobilnym i nagrodzenie serwisów, które są dostosowane do wyświetlania na smartfonach. Podniesienia pozycji mogą spodziewać się właściciele stron responsywnych i posiadających specjalne wersje mobilne (kosztem konkurentów, których strony nie spełniają wymogów). Jednak responsywność nie jest jedynym kryterium dostosowania do urządzeń mobilnych. Brane pod uwagę są również takie czynniki jak: wielkość tekstu i odległości między klikalnymi obiektami (linkami, buttonami, elementami nawigacji).

Czego mogą się spodziewać webmasterzy, których witryny nie są dostosowane do potrzeb mobilnych internautów? Oczywiście jestem zwolennikiem poglądu, że wszyscy właściciele stron powinni już dawno zainwestować w RWD, ale nie zamierzam też siać paniki. Jeśli mobile nie jest istotnym źródłem ruchu dla danej strony, to nie ma większego problemu na chwilę obecną. Przetasowanie wyników wyszukiwania ma nastąpić jedynie w mobilnej wersji wyszukiwarki. To, czy strona jest responsywna, czy nie, nie powinno mieć żadnego wpływu na pozycje wyszukiwania desktopowego (czyli dokonywanego na komputerach stacjonarnych, laptopach).

Należy jednak mieć na uwadze, że coraz więcej zapytań dokonywanych jest właśnie poprzez urządzenia mobilne i czym prędzej dążyć do dostosowania strony do nowych standardów. Jak bardzo pilna jest sprawa? Każdy może sam sprawdzić, czy strona jest zagrożona obniżeniem pozycji w wyniku najnowszej aktualizacji. Można tego dokonać za pomocą udostępnionego przez Google narzędzia: Test zgodności z urządzeniami przenośnymi. Zapraszam także do tekstu: Podstawowy audyt strony pod kątem mobile.

Spotkałem się kilkukrotnie z pytaniami: czy strony, które nie wyświetlają się odpowiednio w wynikach mobilnych, są narażone na obniżenie pozycji w wynikach desktopowych. Takaki Makino na blogu Google dla webmasterów zapowiedział, że od 21 kwietnia dostosowanie do mobile stanie się ważniejszym czynnikiem rankingowym, czyli wpływającym bezpośrednio na pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednak z wypowiedzi wynika jedynie, że dotyczy to tylko wyników wyszukiwania mobilnego:

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.

źródło: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html

Czy rzeczywiście tylko wyniki mobilne ulegną zmianie? Nie ma oficjalnych przesłanek, aby twierdzić, że będzie inaczej. Niemniej znając Google, trzeba być przygotowanym na różnego rodzaju chwilowe zawirowania pozycji.



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl