FreshMail.pl
Mobile Silesia

Mobile Silesia #5 – relacja z szychty

Autor / 27 kwietnia 2015

Piąta edycja śląskiej konferencji Mobile Silesia już za nami. Czego można było się dowiedzieć podczas prelekcji? Jak przebiegła impreza i co sprawiło, że była wyjątkowa?

Imprezę zorganizowała ekipa SMSAPI.pl, do której sam również należę. Z perspektywy jednego z organizatorów ciężko mi uczciwie ocenić przebieg samej imprezy i wystawić sobie ocenę. Niemniej mogę powtórzyć to, co mówili uczestnicy, a także podzielić się z Wami refleksjami z poszczególnych prezentacji.

Wybór zabytkowej kopalni Guido w Zabrzu okazał się strzałem w dziesiątkę. Zjazd szolą 320 metrów pod ziemię już na dzień dobry podgrzał atmosferę i dał uczestnikom jasny komunikat: Szczynść Boże! Jesteście na Śluńsku!

Szola Mobile Silesia

Imprezę poprowadził znany szerokiej publiczności komik, kabareciarz, konferansjer, człowiek orkiestra, synek z Bytomia – Mariusz Kałamaga. Udało się dzięki temu zachować równowagę między częścią merytoryczną i rozrywkową – w końcu nawet na konferencji branżowej można się pośmiać, prawda?

Pod ziemią nie było co prawda zasięgu GSM (SMS-y można było wysyłać z panelu lub aplikacji SMSAPI), ale był dostęp do Wi-Fi, dzięki czemu w mediach społecznościowych pojawiło się wiele ciekawych wzmianek na temat #MobileSilesia:

 

 

Pierwszą prezentację przygotował Adam Przeździęk. Pokazał, jak mobile przenika do naszej rzeczywistości i sprawia, że właściwie znika coraz bardziej podział na sferę online i offline. Pokazał też ciekawy trend związany z preferowanymi przez odbiorców urządzeniami. W dobie coraz większych telefonów z ekranami o przekątnych powyżej 5″ (phabletów / tabphone’ów) coraz mniej popularne stają się tablety. Na rynku urządzeń mobilnych dochodzi do swoistej kanibalizacji. Mając dostęp do takiego funkcjonalnego urządzenia multimedialnego prawie przez cały czas (w końcu nosimy telefony w kieszeni lub torebce i dbamy, by zawsze były naładowane), jesteśmy non-stop podłączeni do sieci.

 

 

Jak się okazuje, nie powinno być to zaskoczeniem, ponieważ taki scenariusz został przewidziany dawno, dawno temu:

 

Kolejną prelekcję wygłosiła Monika Mikowska. Opowiedziała na kilku przykładach, na czym polega projektowanie doświadczeń w aplikacjach mobilnych. Skutecznie przekonywała, że dobrze zaprojektowana aplikacja to niekoniecznie taka, w której użytkownik spędza najwięcej czasu. Kluczowe jest to, jak często ma z nią kontakt. Prelegentka wskazała także najczęściej popełniane błędy – nawet w dużych, poważnych wdrożeniach znanych marek, jak np. brak możliwości przypomnienia hasła w jednej z aplikacji. Wniosek jest taki, że nie należy mieć kompleksów, bo nawet najwięksi popełniają błędy i mając dostęp do wiedzy i doświadczenie w projektowaniu mobile UX można osiągnąć naprawdę wiele.

 

 

Trzecia prelekcja należała do Andrzeja Ogonowskiego, który skupił się na popularyzacji koncepcji permission marketingu. Angażując również osoby z publiczności Andrzej zademonstrował, na czym polega marketing za przyzwoleniem. Podejście to w polskiej praktyce i świadomości jest wciąż zbyt słabo rozpowszechnione. W dobie masowej komunikacji, wszechobecnych mediów, ciągłego wystawienia na komunikaty i informacje, ludzie stają się odporni na reklamy. Dlatego dużo skuteczniejszym działaniem jest zdobywanie zaufania odbiorców i komunikowanie się z nimi za pomocą materiałów edukacyjnych, czy nawet rozrywkowych. Angażowanie użytkowników może przynieść dużo lepsze rezultaty, niż jednostronna komunikacja i reklama. Znajduje to także zastosowanie w masowych wysyłkach SMS – gdy są kierowane do własnej bazy numerów (od osób, które oczekują komunikacji ze strony marki) są o wiele skuteczniejsze, aniżeli gdy adresatami są osoby z kupionej bazy, które nie znają marki lub nie oczekują od niej wiadomości.

 

 

Prelekcję na temat mobile i mediów społecznościowych wygłosił Kuba Biel. Podzielił się z nami swoim doświadczeniem w zakresie komunikacji w internecie. Najważniejsze, co zapamiętałem z tej prezentacji, to to, że w marketingu nie zawsze wszystko musi być dosłowne. Najskuteczniejsze kampanie oddziałujące na wyobraźnię, zapadające w pamięć i wywołujące zaangażowanie, to takie, które grają na skojarzeniach i pozwalają odbiorcy samodzielnie dopowiedzieć sobie pewną historię. Jak powiedział Kuba: Historia musi rosnąć w głowie. Ponadto mowa była także o zasadności podejmowanych działań – planując kampanię warto za każdym razem zadać sobie pytanie – „po co ja to robię?”.

 

 

W trakcie Mobile Silesia mieliśmy także okazję dowiedzieć się co nieco na temat bezpieczeństwa w mobile. Piotr Konieczny opisał kilka obszarów, na które warto zwracać uwagę, aby być mniej podatnym na ataki złośliwego oprogramowania i utratę wrażliwych danych. Piotr przekonywał, że bezpieczeństwo smartfona zależy od ludzi, aplikacji, interfejsów, backendu na serwerze i wielu innych czynników. Istnieje wiele potencjalnych powierzchni ataku, więc szczególnie powinniśmy dbać o „higienę” w tym zakresie. Absolutne podstawy to:

 

 

Część merytoryczną zamknął ze swoją prezentacją Marek Przystaś. Opowiedział o Duckie Deck – grach mobilnych dla dzieci. Pokazał, jak stosować rozwiązania, które są przyjazne dla najmłodszych użytkowników. To bardzo specyficzny rynek, ponieważ nabywcami są rodzice, natomiast finalnymi odbiorcami są dzieciaki. Zarówno dobierając tematykę gier, jak i planując działania marketingowe konieczne jest utrzymanie wysokich standardów etycznych. Pomimo, że z pewnością nie wszyscy uczestnicy Mobile Silesia byli rodzicami, a więc nie stanowili grupy potencjalnych lub faktycznych odbiorców Duckie Deck, w kuluarach można było usłyszeć, że ten temat niezwykle naszym gościom przypadł do gustu.

 

Warto zwrócić uwagę, że udało nam się wspólnie wygenerować całkiem fajny buzz na Twitterze i innych mediach społecznościowych. Mimo, że w tym samym czasie na Pomorzu trwała konkurencyjna konferencja Social Media Convent, w ogóle nie było czuć atmosfery „konkurencyjności”:

 

Cały czas czekamy na Wasze opinie i komentarze. Jeśli macie jakieś sugestie, coś Wam się szczególnie podobało lub uważacie, że pewne kwestie wymagały poprawy, napiszcie do nas. Wasze zdanie jest dla nas niezwykle istotne! Mamy nadzieję, że Mobile Silesia zrobiło na Was pozytywne wrażenie. Dziękujemy za przybycie, a tych, którzy tym razem nas nie odwiedzili serdecznie zapraszamy na kolejne edycje.

Zobaczcie także wideo z wydarzenia:

Wideorelację przygotowała ekipa Very Nice Media! Zapraszamy także do zapoznania się z galerią zdjęć na facebookowym profilu Mobile Silesia. Zdjęcia robiła niezastąpiona Fotograficzna Sekcja Specjalna.

Pyrsk!



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl