FreshMail.pl
Mobile Silesia Marketing Mobilny

Mobile Silesia #4 Gliwicach

Autor / 12 marca 2014

W piątek miałem przyjemność wziąć udział w czwartej edycji Mobile Silesia. Jak pisałem w zapowiedzi impreza składała się dwóch zasadniczych części  – prelekcji  i networkingu 2.0. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że była to najlepsza impreza poświęcona tematyce mobile na jakiej byłem w tym roku w Gliwicach 😉

Rolę konferansjera pełnił Andrzej Ogonowski (SMSAPI.PL) – główny pomysłodawca i organizator spotkania. Na dzień dobry przedstawił firmy partnerskie, prelegentów i mentorów. Następnie zaprosił do wygłoszenia pierwszej prelekcji Mateusza Kowalczyka, który opowiedział o multi kanałach w handlu elektronicznym.

Pozory wyboru i dedykowane kanały dla nisz

Mateusz przedstawił ciekawą strategię, jaką w i-sklep.pl proponują swoim partnerom. Otóż konsument lubi mieć wybór. Internauta nie jest tutaj wyjątkiem, tym bardziej, że ma większą łatwość w porównywaniu produktów. Gdy jesteśmy w galerii handlowej, nie mamy zazwyczaj możliwości wyboru między wieloma sklepami oferującymi ten sam model butów lub jeansów. Nie mamy też czasu, aby jeździć po mieście od galerii do galerii i porównywać oferty wielu firm.

W przypadku zakupów online, z wyników wyszukiwania wybieramy kilka pierwszych sklepów oferujących dany produkt i z łatwością porównujemy ich oferty. Wybieramy najkorzystniejszą dla nas (ze względu na cenę, punkt odbioru osobistego, oferowane promocje lub warunki przesyłki) opcję i czujemy satysfakcję. Gdyby się jednak okazało, że dokonujemy wyboru między trzema sklepami w różnych domenach, z inną szatą graficzną, ale należącymi do jednego właściciela, to czy nasz wybór jest mniej racjonalny?

Osobiście uważam, że temat był ciekawy, lecz przedstawiony za bardzo w formie autoreklamy, a w zbyt małym stopniu „wiedzowo”, w odniesieniu do tego, co się dzieje na rynku. Podobne głosy dało się słyszeć na sali.

Czy mobile wspiera sprzedaż?

To pytanie retoryczne. Dla każdego, kto w choć niewielkim stopniu związany jest z branżą internetową i nowoczesnymi technologiami, oczywiste jest, że mobile jest świetnym kanałem wspierającym handel. Rafael Moucka (Positive Power Sp. z o.o.) pokazał parę aplikacji stanowiących przykład na to, jak mobile może wpływać na zwiększenie sprzedaży – i to nie tylko online! Zwrócił także uwagę na to, że w pewnym sensie nie ma co dzielić użytkowników na mobilnych i webowych. Niejednokrotnie ścieżka prowadząca od wyszukania produktu do sfinalizowania transakcji wykracza poza jedno urządzenie. Internauta może przejrzeć oferty wielu sklepów korzystając z PC lub laptopa, a następnie dokonać zakupu z tabletem w ręce, siedząc na kanapie lub za pomocą smartfona w pociągu lub autobusie.

Rafael podkreślił też, że samo posiadanie aplikacji nie gwarantuje sukcesu. Dlatego też zanim zabierzesz się za tworzenie super nowoczesnej aplikacji z milionem funkcji, zastanów się, czy rzeczywiście będzie ona dla finalnego użytkownika przydatna, czy ktoś już tego nie zrobił lepiej lub po prostu, czy aplikacja w tym przypadku będzie dobrym narzędziem do rozwiązania danego problemu.

Inżynierowie są jacyś inni, a wszystkie ciężarne kobiety zachowują się tak samo

Ostatnie słowo (w ramach części prelekcyjnej) należało do Pawła Tkaczyka. W czasie swojego wystąpienia Paweł nakreślił kilka idei. Kto widział go kiedykolwiek w akcji, ten wie, że ma styl gawędziarza, który przeskakuje od jednej anegdoty do drugiej. Jedną z nich było to, że marketerzy tworzący komunikaty do inżynierów, powinni trochę inaczej podejść do tematu. Znacie kawał o inżynierze pod prysznicem? Inżyniera znaleziono martwego pod prysznicem. Ustalono, że zmarł z głodu i wycieńczenia. Jak do tego doszło? Na opakowaniu żelu było napisane „Na mokre ciało nałożyć żel, spłukać. Czynność powtórzyć”.

Iteracja go zabiła. Inżynierowie po prostu traktują pewne rzeczy bardzo dosłownie, bo ich umysły są przyzwyczajone do konkretnych komunikatów i ścisłego trzymania się wytycznych. W tym kontekście Paweł zaprezentował nam reklamę, która pokazuje, że komunikaty kierowane do mężczyzn i kobiet również powinny się zdecydowanie różnić:

Skoro już mowa o kobietach. Okazało się, że w pewnych sytuacjach zachowują się bardzo schematycznie (tzn. nie tylko kobiety, ale ten przypadek dotyczy właśnie ich). Sieć handlowa Target zastosowała karty lojalnościowe do analizy nawyków zakupowych swoich klientów. Po analizie Big Data okazało się między innymi, że marketerzy są w stanie przewidzieć z bardzo dużą trafnością, że dana klientka jest w ciąży. Nawet w pierwszym trymestrze. Okazywało się, że nieraz wiedzieli wcześniej, niż bliscy klientki… lub nawet ona sama. To pozwalało przesyłać dedykowane oferty z promocjami na wybrane artykuły. I tu ważna myśl. Lubimy jako konsumenci wygrywać, „mieć szczęście”, korzystać z okazji. Ponadto ważne dla nas jest przeświadczenie, że nie jesteśmy przez wielki biznes śledzeni. Dużo lepiej sprawdzają się dedykowane oferty, gdzie na 10 proponowanych artykułów tylko 2-3 są dopasowane do potrzeb danej jednostki.

W kontekście aplikacji mobilnych, w końcu to było spotkanie poświęcone tematyce mobilnej, Paweł Tkaczyk podzielił się z nami niby prostą, ale jednak nie tak oczywistą refleksją. Aplikacja mobilna, aby była praktyczna, nie może być zbytnio rozbudowana. To znaczy, nie może posiadać funkcji, które utrudniają korzystanie z podstawowej funkcjonalności. Muszą być także dopasowane do naszych zachowań związanych z użytkowaniem urządzeń mobilnych. Rozbudowany edytor tekstowy na smartfony nie ma sensu. Dużo lepiej sprawdzi się prosta aplikacja umożliwiająca tworzenie szybkich notatek. Pamiętacie komunikator ICQ? W pewnym momencie był rewolucyjnym rozwiązaniem. Niestety dodawanie kolejnych funkcji, niepotrzebnych opcji, które tylko spowalniały procesy na komputerze, po prostu go zabiły. Podobnie może stać się z aplikacją mobilną.

Networking przy piwie

Końcówka imprezy przebiegała w klimacie barcampowym. Uczestnicy wraz z prelegentami i mentorami przenieśli się do klubu studenckiego mieszczącego się w budynku CKS Mrowisko (gdzie odbywała się impreza), aby kontynuować rozmowy na temat biznesu, technologii i marketingu mobilnego w mniej formalnej atmosferze. Było bardzo spontanicznie i towarzysko. Oprócz przedstawicieli gliwickich przedsiębiorstw, które organizowały imprezę (SMSAPI wraz z i-sklep.pl, Positive Power, Jazzy Innovations) zagościły także branżowe „delegacje” z innych miast – między innymi Krakowa (ekipa związana z Mobile Trends), Katowic (MobeeDick) i Częstochowy (Aleje.it).

Wśród przyjemnych akcentów imprezy wymienić należy także nagrody, jakie były do wygrania w konkursach. Pierwsza to telefon od pierwszego polskiego producenta smartfonów – firmy myPhone. Drugą stanowił egzemplarz książki „E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy”.

Na koniec zapraszam do przejrzenia galerii na fanpage Mobile Silesia, a poniżej jej zajawka:



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl