FreshMail.pl
skuteczna kampania mobilna

Marketing skuteczny, bo mobilny

Autor / 27 lipca 2017

Marketing mobilny skutecznie umożliwia dotarcie do potencjalnego klienta. Należy jednak zdawać sobie sprawę z faktu, iż wg Statystyk UKE ponad 40 procent użytkowników telefonii komórkowej nie posiada smartfona. Dlatego też to właśnie kampania SMS-owa może okazać się narzędziem o najszerszym zasięgu.

Codziennie pojawiają się nowe możliwości wykorzystywania telefonów komórkowych – tysiące nowych aplikacji i gier. Ale tylko SMS z open rate na poziomie 90-100 procent, jest nadal najskuteczniejszą metodą dotarcia z wykorzystaniem telefonu. A fakt, iż 98 procent z nich otwierana jest w przeciągu 3 minut od dotarcia, potęguje sens marketingu przez sms.

Wiadomość tekstowa jest niedroga i osiąga wysokie ROI (ang. return on investment, zwrot z inwestycji) pod warunkiem, że kampania oparta jest na przemyślanej strategii, a SMS-y są umiejętne skonstruowane. Przed przystąpieniem do utworzenia kampanii należy uwzględnić bieżące cele biznesowe. Aby były one efektywne, warto by spełniały określone warunki; tzw. „S.M.A.R.T. goals” (ang. specific, measurable, archievable, relevant, time specific) czyli cele kampanii powinny być: konkretne, mierzalne, możliwe do osiągnięcia, istotne i dopasowane do konkretnego czasu.

Baza klientów

Podstawą do przeprowadzenia kampanii SMS-owej jest baza klientów z ich numerami telefonu i zgodą na otrzymywanie wiadomości tekstowych. Sposobów na utworzenie takiej bazy jest kilka, niemniej największą konwersję zapewnia baza klientów utworzona samodzielnie na zasadach premission marketingu (marketingu za zgodą). Pomoże w tym prosta rejestracja, do której klient może zostać zachęcony poprzez rabaty, newsletter, zniżki z okazji urodzin lub podczas finalizowania pierwszej transakcji. Tak stworzona lista klientów determinuje sposób budowania relacji, gwarantuje większą lojalność a także umożliwia lepsze personalizowanie wiadomości.

Moc słów w marketingu mobilnym

Gdy znane są cele SMS-owej kampanii i zbudowana została już baza odbiorców, przychodzi czas na utworzenie wiadomości tekstowych. Ich zawartość ma kluczowe znaczenie. Przede wszystkim należy pamiętać, że na SMS składa się tylko 160 znaków – w tym tkwi jego siła (tylko to, co ważne) i zarazem trudność (jak wybrać to, co jest najważniejsze?)

W 160 znakach zmieści się skrócony link np. http://idz.do/wyprzedaz przenoszący klienta bezpośrednio na stronę, gdzie może skorzystać z oferty. Krótkie linki ułatwiają życie odbiorcy i mają znaczący wpływ na konwersję.

Należy pamiętać, że potencjalny klient sam z siebie nie zmobilizuje się do działania. Pomogą mu w tym użyte w wiadomości krótkie, zapadające w pamięć zdania oraz frazy „call-to-action”, np. zrób to teraz, zadzwoń już dziś, sprawdź nas, nie czekaj.

Celem kampanii marketingowej SMS jest budowanie relacji z klientem, dlatego też konieczne jest unikanie spamu. Nie wysyłaj wiadomości, jeśli nie daje ona odbiorcy wartości dodanej albo jeśli podobną wiadomość wysyłałeś wczoraj. Stworzone SMS-y powinny być zwięzłe i zrozumiałe, by zdobyć uwagę odbiorcy. Potoczne wyrażenia, typu „LOL”, „xd”, „<3” czy „ELO”, podważą wiarygodność, nawet jeśli będą skierowane do klienta, który sam się nimi posługuje. Hasła „BEZPŁATNE” lub „WYPRZEDAŻ” napisane wielkimi literami są całkowicie do zaakceptowania, ale cały tekst w takiej formie sprawia wrażenie, że nadawca krzyczy. Odpowiedni język to taki, który promuje profesjonalny obraz, zgodny z charakterem marki.

Co? Gdzie? Kiedy?

Wiadomość musi zawierać nazwę firmy, w przeciwnym razie klient może nie zareagować odpowiednio i o konwersji nie będzie mogło być mowy. Należy wyjaśnić, kto wysyła ofertę, gdzie określoną ofertę można sfinalizować (np. link do strony, adres sklepu) i do kiedy. Ostatnia informacja ma realny wpływ na motywację klientów! „Oferta ważna do piątku!” – taka informacja pozwala dodatkowo zmierzyć skuteczność kampanii na podstawie reaktywności w konkretnym, krótkim okresie.

Personalizacja

Spersonalizowane wiadomości są potężnym sposobem na zaangażowanie klienta. Podstawą jest użycie imienia odbiorcy. Warto też skorzystać z systemów CRM analizujących dane o klientach na podstawie wielu źródeł. Pozwala to zamiast jednolitej wiadomości do całej bazy klientów, stworzyć szereg wiadomości dopasowanych do konkretnych klientów z uwzględnieniem ich potrzeb i preferencji zakupowych.

Oczywiście najskuteczniejszym sposobem jest kampania wielokanałowa – reklama w mediach społecznościowych, e-mail, SMS czy powiadomienia w aplikacji ze spójnym przekazem wzajemnie podnoszą swoją efektywność. Dlatego tak ważna jest przemyślana taktyka. Marketing mobilny oferuje coraz więcej możliwości, szkoda z nich nie skorzystać!



Redakcja MarketingMobilny.pl



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl