FreshMail.pl
samochod techonologie mobilne

Inteligentne samochody – niedługo na naszych drogach?

Autor / 08 stycznia 2015

W ciągu najbliższych miesięcy będziemy prawdopodobnie świadkami postępu technologicznego, który jeszcze parę lat temu kojarzyłby się jedynie z filmami science fiction. Jesteśmy coraz bliżej jakościowego skoku na rynku motoryzacyjnym, który sprawi, że będziemy mogli komunikować się z samochodami na szeroką skalę za pomocą technologii mobilnych.

Oczywiście jeszcze wiele czasu minie zanim będziemy powszechnie korzystać z zaawansowanych rozwiązań, o których zaraz wspomnę, niemniej lada moment będą one dostępne na rynku konsumenckim dla bardziej zamożnych klientów. Liderem w tej dziedzinie zdaje się być koncern Volkswagen AG, przynajmniej wizerunkowo. Już od dłuższego czasu w ich reklamach możemy spotkać się z technologicznymi nowinkami typu samodzielne parkowanie, ale już niedługo na rynku pojawią się samochody, które… same jeżdżą.

Pamiętacie tę reklamę?

Pochodzi z 2011 roku, kiedy penetracja rynku przez smartfony była jeszcze stosunkowo niska (nie mówiąc już o technologiach ubieralnych). Nie mam żadnych wątpliwości, że przy obecnym dostępie do nowych technologii, potencjał urządzeń mobilnych zostanie zagospodarowany przez koncerny motoryzacyjne. Wyobraźcie sobie samochody, których silniki odpalane są smartfonem, których systemy obsługiwane są przez aplikacje funkcjonujące na wielu urządzeniach, w których poziom płynów można odczytać na smartwatchu itp.

Wspomniałem o samochodach, które będą samodzielnie jeździły. Otóż takie samochody już istnieją – m.in. marki Audi. Są wyposażone w zaawansowane radary, czujniki laserowe Lidar, GPS i szereg innych sensorów etc. Zobaczcie sami:

Audi opracowało nawet własny smartwatch wykorzystujący technologię NFC (dowiedz się więcej). Strategia koncernu jest jasno zorientowana na osiągnięcie dominacji na rynku inteligentnych samochodów wykorzystującymi mobile.

Nad rozwiązaniami mobilnymi dla przemysłu motoryzacyjnego pracują także firmy takie jak Google. Podczas konferencji Google I/O 2014 zaprezentowane zostały rozwiązania, które mają uczynić z Androida wielką platformę łączącą wiele typów urządzeń i przybliżającą nas do świata IoE. Wśród tych urządzeń znajdują się także samochody. W celu opracowywania najnowocześniejszych rozwiązań powołano nawet specjalny podmiot zrzeszający szereg gigantów ze świata motoryzacji, elektroniki i IT – Open Automotive Alliance.

Oczywiście o popularności nowych rozwiązań będą decydowała nie tylko ich dostępność i cena, ale także aspekty psychologiczne. Przeskok technologiczny zawsze spotyka się z obawami i wielu konsumentów może sceptycznie spoglądać na inteligentne wozy. Znajduje to także odzwierciedlenie w popkulturze, jak na przykład w popularnym serialu Silicon Valley, w którym jeden z bohaterów w wyniku błędu systemu nawigacji w samodzielnie jeżdżącym samochodzie zostaje zawieziony w zupełnie inne miejsce niż chciał (zobacz fragment).

Jednak czy ryzyko, że będziemy mieć uszkodzone hamulce sprawia, że nie korzystamy z samochodów? Wygoda w tym wypadku staje się ważniejszym czynnikiem i jeśli systemy nie będą ulegały częstym usterkom, to większość z nas pewnie zaryzykuje.

Przeciętnemu Kowalskiemu to może wydawać się nierealne, ale już na początku 2014 r. podczas targów w Barcelonie prezentowane były samochody obsługujące Wi-Fi, 4G, nastawione na integrację z urządzeniami mobilnymi. Mówiono nawet, że w klasie samochodów luksusowych integracja z urządzeniami mobilnymi stanowi już jeden z pięciu głównych czynników wpływających na zakup.

Jakie będą konsekwencje zastosowania nowych technologii w motoryzacji dla rynku reklamy? Moim zdaniem ogromne. Już teraz geolokalizacja i personalizacja przekazu dla użytkowników mobilnych jest jest jednym z ważniejszych trendów nowoczesnego marketingu. Do tego dochodzi multiscreening, który może objąć nie tylko telefony, komputery stacjonarne i telewizory, ale także wyświetlacze komputerów pokładowych w autach. Pociąga to także szereg obaw, że duże koncerny w jeszcze większym stopniu będą kontrolowały nasze życie, powstaną nowe pola pozwalające na pełniejszą inwigilację. Jednak czy jest to trend, który można odwrócić?



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl