FreshMail.pl
tworzenie strony www

Gdy dedykowana strona RWD to zbyt wysoki koszt

Autor / 16 lipca 2014

Często można spotkać się z opinią, że w branżach bardziej tradycyjnych (np. ślusarstwo, mechanika samochodowa, małe zakłady przemysłowe i przetwórcze) strony dostosowane do urządzeń mobilnych są niepotrzebne, gdyż ich klienci nie korzystają z internetu mobilnego. Ci, którzy powielają takie opinie są w wielkim błędzie. I dotyczy to zarówno przedsiębiorców po stronie klientów, jak i agencji tworzących strony www.

Sceptyczne podejście do innowacji i marketingu

Branże tradycyjne zazwyczaj nie przodują w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, zwłaszcza w marketingu. Oczywiście generalizuję w pewien sposób, ale w znacznej mierze niestety jest to prawdą. Do tego pewne błędy są po prostu cykliczne. Teraz ktoś może powiedzieć, że strona dostosowana do mobile jest niepotrzebna, dajmy na to, producentowi części do maszyn rolniczych. Wystarczy, że ma normalną stronę internetową, bo jego klienci nie korzystają z internetu na komórkach na dużą skalę, prawda? Tak samo kiedyś można było powiedzieć, że strona internetowa jest takiemu przedsiębiorstwu niepotrzebna, bo przecież jest wpisany do książki telefonicznej i kto będzie chciał, ten znajdzie.

Jednak nie chodzi o to, aby do oferty dotarł jedynie ktoś, komu bardzo zależy. Rynek jest coraz bardziej nasycony i konkurencyjny. Klient, który trafi szybciej na ofertę konkurenta spełniającą jego oczekiwania, to klient utracony. A konsumenci, tak jak kiedyś z książek telefonicznych przenosili się do wyszukiwania internetowego z użyciem komputera, tak teraz będą dość szybko przenosić się z desktopów na wyszukiwanie mobilne.

Poznaj prognozy i dane rynku mobile

Wszystko wskazuje na to, że mobilna rewolucja, rozumiana jako powszechne użycie internetu mobilnego, nadejdzie szybciej, niż wielu osobom się wydaje. Wystarczy przyjrzeć się konkretnym danym. Penetracja rynku przez smartfony postępuje, dostęp do mobilnego internetu staje się coraz tańszy i powszechniejszy, a co za tym idzie, coraz większa część ruchu interentowego pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych.

  • Dynamicznie rośnie ruch z urządzeń mobilnych w zakupach internetowych w Polsce (jestem.mobi)
  • Ponad 10% ruchu w polskim internecie jest generowane przez urządzenia mobilne (gemius.pl)
  • W 2013 r. ruch mobilny w wyszukiwarkach w Polsce wzrósł dwukrotnie (gomobi.pl)
  • 44% Polaków posiada smartfony i zdecydowana większość jest tego świadoma (tnsglobal.pl)
  • Już w tej chwili ponad połowa Polaków korzystających z mediów społecznościowych używa w tym celu smartfona (socialpress)

Sprawdź statystyki strony zamiast zakładać coś z góry

W biznesie liczy się intuicja, to fakt. Nie można podejmować decyzji opierając się jedynie na modzie i powszechnie krążących opiniach. Jednak w dzisiejszych czasach mamy dostęp do bardzo wielu danych, które mogą pomóc w zweryfikowaniu, czy warto zainwestować w pewne rozwiązania. Każdej osobie związanej z tworzeniem stron www (lub zainteresowanej modernizacją swojej strony) radzę, aby przed wdrożeniem nowych rozwiązań zapoznać się z danymi z Google Analytics. Podpięcie tego darmowego narzędzia zajmuje dosłownie parę chwil.

W panelu GA jest nawet dedykowana zakładka „Ruch mobilny”, która aż się prosi, aby tam częściej zaglądać.

ruch mobilny w Google Analytics

Może się okazać, że obecnie poziom ruchu nie jest zbyt duży i stanowi jedynie skromny odsetek wszystkich wizyt. Nie jest to jednak jeszcze argument, aby rezygnować ze strony zoptymalizowanej pod mobile (najlepiej responsywnej). Warto spojrzeć na statystyki (dotyczy tylko stron, które już wcześniej korzystały z Google Analytics) sprzed roku lub dwóch. Może się okazać, że ruch mobilny wzrósł np. z 0,5% do 3%. Nominalnie jest to nieduża liczba, lecz sam wzrost jest sześciokrotny! Biorąc pod uwagę fakt, że cały proces, czyli podjęcie decyzji, znalezienie wykonawcy i stworzenie strony internetowej, może zająć wiele tygodni, nie ma na co czekać.

Usługi lokalne muszą być widoczne w mobile

Biorąc pod uwagę, jak bardzo na znaczeniu przybiera mobilne wyszukiwanie lokalne, usługodawcy i dostawcy dóbr działający na określonym terenie nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie potrzeb konsumentów. Przyjrzyjmy się biznesowi ślusarza, bo to świetny przykład tradycyjnej branży, która powinna mieć na uwadze klientów korzystających z mobilnego internetu. Kto korzysta z tego typu usług? Bardzo często osoby, które zgubiły lub zatrzasnęły klucze i nie mają jak się dostać do domu. Wyciągają z kieszeni telefon i wpisują w wyszukiwarce frazy typu pogotowie ślusarskieawaryjne otwieranie zamków itp. dodając do wyszukania lokalizację. Nawet jeśli nie dopiszą swojej miejscowości, to w pierwszej kolejności Google im podsunie wyniki lokalne w wynikach organicznych oraz w postaci mapki. Ślusarze, których strony i wizytówki są wysoko (a Google preferuje wyświetlanie w pierwszej kolejności użytkownikom smartfonów stron mobile-friendly) po prostu łatwiej znajdą nowych klientów. Łatwo wyobrazić sobie podobne sytuacje w przypadku gastronomii, mechanika samochodowego, prywatnej praktyki lekarskiej etc.

Czy „strona na smartfony” musi być droga?

W wielu firmach stworzenie dedykowanej strony w RWD mogłoby stanowić bardzo poważne obciążenie dla budżetu. Jednak na szczęście istnieją rozwiązania alternatywne. Po pierwsze można zainwestować w stworzenie wizytówek w dobrze pozycjonujących się serwisach typu pkt.pl, panoramafirm.pl, czy firmy.net. Część z nich jest responsywna. Dla przedsiębiorstw, w których nie ma osoby, która mogłaby się zajmować prowadzeniem strony i koordynacją działań marketingowych, może to być całkiem sensowna opcja.

Ponadto można zainwestować w pomoc fachowca (lub przy odrobinie sprytu i chęci zrobić to samemu), który stworzy i zweryfikuje konto w Google Moja Firma. Jest to platforma łącząca usługi Map Google, wizytówki Google+ i prostego systemu reklamy AdWords Express. Do promocji lokalnej firmy w wynikach wyszukiwania niewiele więcej potrzeba.

Dopiero w przypadku, gdy w pełniejszy sposób chcemy opisać działalność firmy, warto zainwestować w stronę internetową. Jak już mówiłem strona responsywna robiona na zamówienie może być sporym kosztem. Jednak można skorzystać z ogólnodostępnych szablonów, z których wiele spełnia wymogi urządzeń i przeglądarek mobilnych. Koszt takiego szablonu nie powinien przekroczyć 400-500 PLN, a można znaleźć i opcje dużo tańsze. Wystarczy poprosić webmastera o skonfigurowanie WordPressa (najpopularniejszego systemu do zarządzania stronami www), dodanie logotypu, lekką personalizację i strona jest gotowa. Może nie jest unikalna w skali świata, lecz czy to naprawdę jest konieczne w każdym biznesie? Takie rozwiązanie pozwala na stworzenie dobrze wyświetlającej się w na smartfonach strony, której koszt zamknie się poniżej 1000 PLN. Oczywiście nie jest to rozwiązanie idealne, lecz przy skromnym budżecie chyba optymalne.



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



  • O ile w RWD w przypadku stron niewielkich firm ma uzasadnienie (bez względu na branżę), a tyle wersja mobilna jest już dyskusyjna.

Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl