FreshMail.pl
strona na tablecie i smartfonie

Dedykowana strona mobilna kontra RWD

Autor / 03 stycznia 2014

Rynek mobilny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Raport Mobile Life (tnsglobal.pl) ukazuje, że obecnie 31% Polaków posiada już smartfony, a ponad milion używa urządzeń mobilnych do robienia zakupów w Internecie (źródło: mamstartup.pl). Pytanie stawiane przez sprzedawców online, nie powinno dłużej brzmieć: „czy być mobilnym?”, ale: „jak szybko i efektywnie wejść na rynek m-commerce?”.

Na ten moment, dyskutuje się o dwóch wariantach. Jedna możliwość to Responsive Web Design (RWD), druga to dedykowane strony mobilne. Zalety i wady obydwu rozwiązań są łatwe do dostrzeżenia:

Responsive Web Design

Strona responsywna to technicznie ta sama strona, tylko inaczej wyświetlona. Dopasowuje ona daną witrynę internetową do rozdzielczości każdego mobilnego urządzenia, takiego jak tablet i smartfon.

Zalety RWD

  • dostosowanie do wielu urządzeń
  • możliwość zarządzania nią w jednym CMS
  • łatwiejsza analiza danych dzięki zachowaniu jednego adresu internetowego
  • możliwe szybsze zaindeksowanie strony RWD ze względu na jeden URL

Wady RWD

  • dłuższe ładowanie
  • Podczas ładowania strony responsywnej jest ładowany cały kod HTML, tak samo jak na ekranie komputera. To może powodować spadek konwersji e-sklepu. Poniższa grafika ilustruje, jak ważne jest szybkie funkcjonowanie strony w smartfonie:

ładowanie strony w mobile

  • wysoki koszt implementacji (strona responsywna może kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych)
  • testowanie strony responsywnej na różnych przeglądarkach i urządzeniach
  • długi czas realizacji (wdrożenie strony responsywnej trwa nawet do kilku miesięcy)
  • problemy z wyświetlaniem przy niektórych starszych przeglądarkach (przeglądarki Internet Explorer niższe niż wersja 8 często nie ładują takiej strony)

Przykłady stron responsywnych (do odwiedzenia z urządzenia mobilnego):
http://www.starbucks.com
http://klubrabatowy.pl

Dedykowane strony mobilne

Strony mobilne są technicznie innymi niż strony desktopowe. Rozpoznają, czy dany użytkownik aktualnie przegląda ją na smartfonie czy innym urządzeniu mobilnym. Zawierają one również najczęściej link do pełnej wersji strony, jeśli użytkownik chciałby świadomie z niej korzystać.

Zalety stron mobilnych

  • Szybkie wdrożenie (może trwać nawet jeden dzień w zależności od systemu sklepowego)
  • Niskie koszty (dedykowana strona mobilna może kosztować zaledwie kilkaset złotych)
  • Szybkość w ładowaniu strony, odpowiednio zoptymalizowana nawigacja oraz szybki proces zakupowy
  • Oferta mobilnych płatności pay-by-link, PayPal Express Checkout czy One Click Buy (klienci muszą wpisać swoje dane tylko raz, a przy każdych kolejnych zakupach wystarczy jedno kliknięcie aby dokonać zakupu)

Wady stron mobilnych

  • Aktualizacja treści w dwóch panelach CMS (Dzieje się tak w przypadku braku integracji między sklepem a stroną mobilną. Rozwiązania SaaS w mobile rozwiązują ten problem)
  • Konfiguracja przekierowań ze strony desktopowej i odwrotnie

Przykłady (od odwiedzenia z urządzenia mobilnego):
http://m.51015kids.eu
http://m.allegro.pl

Z powodu braku takiego badania w Polsce, przytoczę badanie z USA z 2012 roku (źródło: point2mobile.com), w którym 69% użytkowników stwierdziło, że strona mobilna musi posiadać duże przyciski, a 74% chce mieć opcję przejścia do pełnej wersji strony. Rynek mobilny w USA jest już zaawansowany i takie badanie z pewnością może odzwierciedlić to, jak sytuacja może niedługo i u nas wyglądać.

Co jest najlepszym rozwiązaniem dla mojego e-sklepu?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, gdyż każdy przypadek musi być rozpatrzony indywidualnie. Z pewnością musimy jednak postawić się w sytuacji naszego klienta, dla którego najważniejsze jest to, aby znalazł na stronie mobilnej wszystkie istotne informacje dotyczące produktów, które go interesują. Strona responsywna może być dobrym rozwiązaniem, jeśli dopiero wchodzimy w sprzedaż online i chcemy za jednym razem udostępnić nasz e-sklep zarówno na desktopie, jak i wszystkich innych urządzeniach mobilnych. Jednak jeśli posiadamy już stronę internetową, której nie chcemy przebudowywać, warto zdecydować się na dedykowaną stroną mobilną, odpowiednio dostosowaną do ekranów dotykowych, tańszą i szybszą w implementacji. Warto spojrzeć również na światowe potęgi e-commerce, takie jak Amazon, Ebay czy H&M, które zdecydowały się na strony mobilne. Przypadek?

Więcej informacji na temat RWD i dedykowanych stron mobilnych znajdziecie na blogu Shopgate.



Dagmara Szewczyk

Dagmara Szewczyk zajmuje się marketingiem w firmie Shopgate dostarczającej rozwiązania mcommerce. Posiada także doświadczenie w zakresie SEO zdobyte w Zalando. Ukończyła filologię angielską na Freie Universität w Berlinie, gdzie obecnie mieszka na stałe.



  • Szymon Słowik

    Po publikacji tekstu w naszej redakcji rozgorzała dyskusja nt. zasadności części argumentów. Nasze wątpliwości budzi np. czy strony responsywne mają koniecznie tak długi czas wdrożenia i czy ich testowanie jest rzeczywiście uciążliwe?

    Jeśli macie jakieś uwagi, to zachęcamy do komentowania!

  • markac

    Nie wiem czemu ciągle są powtarzane wszędzie te same informacje (kopiowane?), jakoby potrzebne były dwa CMS-y do edycji zwykłego tekstu artykułu lub galerii na stronie… Do tego wystarczy jeden CMS.
    Jeśli chodzi o portale internetowe, to trzy najpopularniejsze serwisy informacyjne w Polsce używają dedykowanych stron mobilnych, nie RWD. Może warto napisać czemu tak jest 🙂

Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl