FreshMail.pl
Darmowe jedzenie

#DarmoweJedzenie – spojrzenie od kuchni na kampanie mobilne Pyszne.pl i Pizzaportal.pl

Autor / 04 lutego 2015

Oczy głodnej części użytkowników Facebooka i Twittera w ostatnią sobotę (31.01) skierowane były w stronę dwóch konkurencyjnych względem siebie serwisów, mianowicie Pyszne.pl oraz PizzaPortal.pl. Wszystko za sprawą akcji #DarmoweJedzenie i #APPetyczna Sobota.

Przebieg kampanii

Pyszne.pl ogłaszając akcję #DarmoweJedzenie poinformowało swoich fanów i obserwatorów, że wystarczy o godz. 15:00 w sobotę zamówić (np. poprzez aplikację mobilną – do pobrania w Sklepie Play) swoje ulubione jedzenie i wpisać kod DARMO, aby obniżyli wartość zamówienia o 25 zł! Do rozdania przygotowano 10 000 kodów!

Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że konkurencja, czyli PizzaPortal.pl, postanowiła w ten sam sposób przyciągnąć klientów organizując kampanię APPetyczna Sobota! Akcja również polegała na zniżce na jedzenie i także można było z niej skorzystać poprzez aplikację mobilną (do pobrania tutaj). Z tą różnicą, że w puli było 12 500 kodów, a promocja rozpoczynała się o godzinie 12:00.

Atmosfera była gorąca, zarówno po stronie organizatorów, jak i po stronie pragnących zjeść taniej. O godzinie 12:00 PizzaPortal.pl jako pierwszy wystartował z akcją. Zainteresowanie okazało się tak duże, że w pewnych momentach organizatorom trudno było nad tym zapanować. Pojawiły się trudności z obsłużeniem klientów chętnych do skorzystania z oferty. O tym, co się działo można przeczytać na profilu PizzaPortal.pl na Facebooku:

Po jakimś czasie PizzaPortal.pl opanował sytuację na tyle, że przywrócił stabilność aplikacji mobilnej, a chwilę później ogłosił sukces i wykorzystanie wszystkich kodów. Aby zatrzeć nienajlepsze pierwsze wrażenie i uspokoić niezadowolonych użytkowników (lub aby w obniżyć skuteczność akcji konkurencji), serwis przyznał dodatkową pulę 6.000 kodów dostępnych od godziny 15:00.

Promocja Pyszne.pl wystartowała zgodnie z planem o godzinie 15:00. W tym przypadku także nie obyło się bez kłopotów. Czy problem z serwerami, który wystąpił u konkurencji został zlekceważony? Czy może organizatorzy nie zdawali sobie sprawy z potencjalnego natężenia ruchu? Na te pytania nie znam odpowiedzi, jednak serwis zamiast sprawnie działać odmówił posłuszeństwa podobnie jak Pizza Portal.

błąd aplikacji

Sytuacja była na tyle trudna, że na Facebooku pojawiła się informacja o chwilowych problemach technicznych.

Post użytkownika Pyszne.pl.

Rozwiązanie problemów trwało ponad godzinę, a niedziałająca aplikacja i burczenie w brzuchu spowodowały, że na samym Facebooku w postach publikowanych tylko 31 stycznia pojawiło się ponad 1100 komentarzy, głównie negatywnych.

Szczęśliwi tego dnia byli ci, którzy dostali SMS z portalu Pyszne.pl z potwierdzeniem zamówienia. Fali niezadowolenia nie złagodziła nawet informacja o dodatkowym rabacie 15% dla wszystkich tych, którym nie udało się skorzystać z promocji #DarmoweJedzenie.

zniżka na facebooku

O wypowiedź w tej sprawie poprosiłem eksperta – Michała Romanowskiego, który w kilku zdaniach skomentował zaistniałą sytuację.

Jak zadbać o wydajność serwerów przy dużych kampaniach marketingowych

Planując kampanię prowadzoną za pomocą strony internetowej, aplikacji mobilnej czy gry, czyli wszędzie gdzie wymagane jest połączenie z internetem, aby skorzystać z promocji trzeba myśleć o wszystkim – także o zapleczu IT. Każda strona i aplikacja udostępniana za pośrednictwem internetu, aby działać potrzebuje sprawnego serwera oraz łącza internetowego. To absolutna podstawa. Taka ciemna i nieprzyjemna piwnica każdej kampanii marketingowej prowadzonej w internecie.

Tradycyjne serwery, choćby najdroższe i najszybsze zawsze posiadają ograniczone zasoby. Ich moc obliczeniowa, pamięć oraz podpięte do nich łącze internetowe kiedyś zostaną wyczerpane. A ich możliwości kończą się np. wtedy, gdy dział marketingu odpala niezwykle atrakcyjną promocję wabiącą klientów na firmową aplikację mobilną. Przez cały rok działalności firmy infrastruktura serwerowa przygotowana jest na obsłużenie uśrednionego ruchu z bezpieczną rezerwą. Ale gdy promocja okazje się strzałem w dziesiątkę i chętnych do skorzystania z usługi jest znacznie więcej niż zwykle, ten zapas jest najczęściej niewystarczający.

Dlatego też w takich przypadkach najbezpieczniej jest skorzystać z serwerów w chmurze od zaufanego dostawcy. Można je wynająć w ciągu paru sekund, bez wychodzenia z biura, wirtualnie skonfigurować i czekać na nadchodzący ruch. Serwer w chmurze ma tę przewagę nad tradycyjnym, że daje możliwość skalowania w czasie rzeczywistym – również jego mocy obliczeniowej i dostępnego łącza internetowego. U renomowanych dostawców serwerów w chmurach korzystanie jest rozliczanie na podstawie tylko zużytych zasobów, więc chwilowy boom userów na stronie nie doprowadzi firmy do ruiny finansowej.

I jeszcze jedna, najważniejsza rzecz. Do takiej kampanii, jak pokazuje praktyka należy przygotować się wcześniej. W przypadku gdy strona poległa pod naporem użytkowników najczęściej jest już za późno na wprowadzanie lepszych rozwiązań. Wówczas pozostaje bezradnie patrzeć, jak klienci wściekli wylewają swoje żale najczęściej na portalach społecznościowych za brak możliwości z korzystania z oferty, na którą się skusili.

Michał RomanowskiMichał Romanowski (@bepeel), Cloud Computing Leader, Sinersio Polska

Mierz siły na zamiary

Pomysł promocji w postaci kodów na darmowe jedzenie był rewelacyjny i należą się za niego słowa uznania, lecz jego realizacja pozostawia wiele do życzenia. Oba portale nie spełniły oczekiwań i sprowokowały klientów do bardzo krytycznych wypowiedzi. W przypadku Pyszne.pl i PizzaPortal.pl zabrakło zaplecza, w postaci serwerów mogących udźwignąć nagły wzrost aktywności użytkowników. O ile kuchnia serwowana za ich pośrednictwem, spełniła oczekiwania, o tyle oba serwisy wymagają poprawy, od kuchni właśnie.



Robert Marczak

Pasjonat nowych technologii i mediów społecznościowych, bloger. Zawodowo zajmuje się sprzedażą w sektorze B2B.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl