FreshMail.pl
audyt i optymalizacja SEO

Podstawowy audyt strony pod kątem mobile

Autor / 26 stycznia 2015

O optymalizacji stron pod kątem ruchu z organicznych wyników wyszukiwania z mobile (w skrócie mobilne SEO / SEO na mobile) pisałem już kilkukrotnie. Jednak ostatnimi czasy pojawiło się parę nowych kwestii, o których warto wspomnieć. Zobaczcie jak przeprowadzić analizę strony pod kątem mobilnego SEO z wykorzystaniem ogólnodostępnych narzędzi ekosystemu Google. Oczywiście mowa o podstawowych narzędziach do analityki internetowej, czyli Google Analytics i Google Webmaster Tools, a także PageSpeed Insights.

Czy warto inwestować w mobile?

Czemu warto inwestować w jak najlepszą kondycję strony w mobile? Po pierwsze zobacz jak różni się rozkład CTR między mobile i desktopami (z tego artykułu dowiesz się także, jak dynamicznie rośnie ruch w Google pochodzący z urządzeń mobilnych). Do tego pomyśl o postępującej smartfonizacji, powszechniejszym dostępie do sieci, coraz większej świadomości starszych pokoleń w zakresie korzystania z mobilnego internetu, a także o tym, że kolejne, młodsze pokolenia, dla których mobile jest naturalnym środowiskiem, stopniowo wchodzą w skład rzeszy konsumentów treści, produktów i usług sprzedawanych via mobile.

Udogodnienia względem użytkowników mobilnych w coraz większym stopniu będą wpływały na ruch na stronach internetowych. Do niedawna, nawet jeśli strona nie była dostosowana pod mobile, miała szanse na wysokie pozycje i generowanie konwersji (pomimo trudności, z jakimi musiał borykać się użytkownik przy nawigacji i czytaniu). Obecnie Google nie dość, że oznacza na poziomie wyników wyszukiwania strony niedostosowane do mobile (co obniża ich CTR i w konsekwencji będzie wpływać na pozycje), to pojawiają się sygnały, że można nawet dostać karę, za brak responsywności.

Twierdzę, że warto być aktywnym w mobile. W dłuższej perspektywie będzie to warunek przetrwania dla e-commerce oraz firm promujących się w sieci. Jednak wielu osób odpowiedzialnych za marketing w MŚP nie przekonują ogólne dane i statystyki dotyczące rynku lub prognozy branżowych ekspertów. Nie są przekonani, że to dotyczy ich strony i ich branży. Jeśli jesteś jedną z tych osób, poznaj narzędzia, które pozwolą na samodzielną weryfikację, czy potrzebujesz dostosowania strony do potrzeb użytkowników urządzeń przenośnych.

Analiza ruchu przychodzącego i zachowań użytkowników mobilnych

Zakładam, że korzystasz z Google Analytics (jeśli nie, to masz naprawdę sporo do nadrobienia). Przejdź do widoku Odbiorcy -> Ruch mobilny.

odbiorcy mobilni

Zobaczysz w nim statystyki z podziałem na ruch z desktopów, smartfonów (oznaczony jako mobile) i tabletów. Pozwoli ci to oszacować jaki odsetek ruchu na stronie generują użytkownicy urządzeń mobilnych. Nie patrz jedynie na wielkość ruchu. Sprawdź, jak się kształtował udział ruchu mobilnego w skali całego ruchu na stronie (np. w skali ostatnich dwóch lat). Czemu warto patrzeć na tak długi okres? Z doświadczenia wiem, że podjęcie decyzji o nowej stronie lub wprowadzeniu poprawek, a także proces wdrażania zmian potrafią trwać wiele miesięcy. A parę miesięcy „straty” w marketingu internetowym może sporo kosztować. Analizując ruch w Google Analytics upewnij się też, że statystyk nie zniekształca ruch botów (tutaj instrukcje od Macieja Lewińskiego, jak wykluczyć boty z Google Analytics).

Nie wyciągaj pochopnych wniosków. Spotkałem się raz z sytuacją, w której właściciel strony twierdził, że nie ma sensu inwestować w mobile, ponieważ nie dość, że ruch z urządzeń mobilnych stanowi niewielki procent ruchu na stronie, to jeszcze ewidentnie widać trend spadkowy (zarówno w ujęciu nominalnym, jak i procentowym). Nie wziął jednak pod uwagę faktu, że jego strona od jakiegoś czasu stopniowo traciła pozycje i miała coraz niższe CTR w wyszukiwaniu ze smartfonów. Główną przyczyną był właśnie brak optymalizacji. Ograniczając analizę do tego pierwszego kroku, możesz przeoczyć, istotę problemu.

Analiza ruchu w sekcji Odbiorcy to nie jedyne miejsce, w którym możesz zdobyć interesujące dane. Zachęcam do optymalizacji stron pod kątem mobile z myślą o ruchu z różnych źródeł, lecz w tym przypadku skupmy się na ruchu z organicznych wyników wyszukiwania w Google. Dlatego też zalecam udać się do sekcji Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/medium.

pozyskiwanie ruchu z mobile

Następnie spójrz na listę i przyjrzyj się kolumnie google / organic – to wyniki z organicznych wyników wyszukiwania w Google. To jednak nie wystarczy, ponieważ chcąc uzyskać dane dotyczące ruchu mobilnego należy skorzystać z segmentów. Kliknij Dodaj segment i wybierz Ruch z komórek lub Ruch z komórek i tabletów. Znajdziesz tę opcję ponad wykresem. Dzięki temu możliwe jest przeanalizowanie ruchu z mobile na tle całości lub ruchu z desktopów z uwzględnieniem różnych kanałów. Poeksperymentuj z różnymi segmentami – to bardzo przydatne narzędzie analityczne.

segment mobile w google analytics

Możesz w ten sposób stwierdzić, jak wygląda ruch z urządzeń mobilnych w poszczególnych kanałach, jak się kształtuje na przestrzeni czasu. Przeanalizuj, czy w przypadku ruchu z urządzeń mobilnych ilość odwiedzonych stron w czasie sesji, czas sesji i współczynnik odrzuceń znacząco się różnią od statystyk desktopowych. Na podstawie tych danych możesz już wyciągnąć pewne wnioski. Na przykład, jeśli wskaźniki są bardzo niskie (zaledwie parę sekund na stronie, 1 strona odwiedzona w czasie sesji, współczynnik odrzuceń bliski 100%), to może znaczyć, że użytkownicy korzystający ze smartfonów nie są zadowoleni ze strony, ponieważ nawigacja jest utrudniona lub tekst bardzo mały.

Powyżej opisane działanie pozwoli ci stwierdzić jak zachowują się internauci, którzy faktycznie odwiedzili twoją stronę z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Nie da ci to jednak odpowiedzi, jaki jest twój potencjał w kwestii pozyskiwania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania z mobile. Aby to stwierdzić, warto skorzystać z Google Webmaster Tools.

Analiza kondycji witryny w wynikach wyszukiwania mobilnego

Aby sprawdzić, jak wygląda ekspozycja witryny w wynikach wyszukiwania przeprowadzanego z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, należy skorzystać z widoku Ruch związany z wyszukiwaniem -> Wyszukiwane hasła w panelu GWT. Następnie należy wybrać odpowiedni filtr, który pozwoli wyświetlić jedynie wyniki na mobile.

ruch mobilny w Google Webmaster Tools

filtr urządzeń mobilnych w narzedziach dla webmasterow

W ten sposób można zobaczyć, jakie pozycje i CTR osiąga strona dla poszczególnych zapytań (wyszukiwanych słów kluczowych), jak często pojawia się w wynikach wyszukiwania, ile zdobywa ruchu. Porównaj wyniki desktopowe z mobilnymi. Może okazać się, że twoja strona pojawia się w mobilnych wynikach wyszukiwania dużo rzadziej, niż w przypadku konwencjonalnego wyszukiwania, ma niższe pozycje lub współczynniki CTR. Oznacza to, że tracisz sporo ruchu i warto pomyśleć o lepszym dostosowaniu strony do potrzeb użytkowników mobilnych.

GWT: Obsługa na urządzeniach przenośnych

Google Webmaster Tools daje konkretne wskazówki odnośnie dostosowania strony do zachowań użytkowników mobilnych. Dostosowanie może dotyczyć różnych aspektów, takich jak:

  • zmiana rozmiarów strony adekwatnie do wielkości ekranu urządzenia,
  • skalowanie czcionek,
  • odpowiedni rozmiar, rozmieszczenie i sąsiedztwo elementów klikalnych (buttony, elementy nawigacji),
  • wykorzystanie technologii przyjaznych dla systemów urządzeń mobilnych (np. unikanie Flash).

Aby uzyskać wskazówki dotyczące obsługi na urządzeniach przenośnych należy przejść do widoku Ruch związany z wyszukiwaniem -> Obsługa na urządzeniach przenośnych.

Szybkość ładowania witryny

Szybkość strony wpływa na szereg istotnych kwestii takich jak UX, wysokość współczynnika odrzuceń, a koniec końców również pozycje w wynikach wyszukiwania. W mobile czynnik ten jest szczególnie istotny, ponieważ użytkownicy urządzeń przenośnych częściej zmuszeni są do korzystania z wolniejszego internetu niż użytkownicy desktopowi. W związku z tym warto przeanalizować wpływ poszczególnych elementów strony na szybkość jej ładowania.

Bardzo użytecznym narzędziem, które daje oddzielne wskazówki odnośnie optymalizacji na mobile i komputery stacjonarne jest PageSpeed Insights. Rozwiązanie to pozwala zidentyfikować obszary, które mogą wymagać poprawy, takie jak kompresja GZip, kompresowanie obrazów, CDN, cache’owanie, optymalizacja JavaScript i CSS. Jeśli nie jesteś developerem stron internetowych, możesz mieć problem ze zrozumieniem listy błędów i wdrożeniem sugerowanych poprawek. Na tym etapie warto skontaktować się już z osobą kompetentną, firmowym „informatykiem” lub agencją interaktywną, która tworzyła stronę i zlecić stosowną optymalizację.

Podsumowanie

Istnieje jeszcze szereg działań, które można podjąć, aby strona była lepiej zoptymalizowana. Zawsze można poprawić UX poprzez wykorzystanie natywnych funkcji telefonu. Czasem warto po prostu poprosić kogoś, kto nie zna strony, aby wykonał na niej określoną operację za pomocą smartfona – np. wysłał wiadomość przez formularz kontaktowy lub dokonał zakupu. Korzystając z Google Analytics możesz przeanalizować również konwersje z mobile. Ponadto możesz wyeksportować dane z Google Webmaster Tools i poddać je obróbce w specjalistycznych, płatnych narzędziach SEO. Ten artykuł to zaledwie wstęp do podjęcia działań analitycznych i optymalizacyjnych. Jednak zapoznanie się z powyższymi statystykami i raportami pomoże ci w podjęciu decyzji odnośnie wprowadzenia zmian na stronie i uwzględnienia użytkowników mobilnych w swoich działaniach marketingowych w większym stopniu.

Przeczytaj również cykl trzech wpisów „12 porad: SEO w mobile”:



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl