FreshMail.pl
wykres

App Store Optimization dla orłów

Autor / 27 lutego 2014

Wstęp

W październiku ubiegłego roku, na corocznym evencie iPadowym, Tim Cook ogłosił, że w App Storze znajdowało się wówczas ponad milion aplikacji, pobranych łącznie ponad 60 miliardów razy (!!), co daje średnią liczbę pobrań na aplikację ok. 50 000 (1).

Jak w takim gąszczu aplikacji, deweloperów, mnogości regionalnych App Storów i konkurencji w postaci wydawców posiadających wielomilionowe budżety, takich jak Rovio czy Chillingo, dać sobie radę? Niewątpliwie, wspomniane firmy posiadające duże nakłady finansowe, mogą pozwolić sobie na reklamy telewizyjne czy nawet organizację eventów w realu, które promują ich grę czy aplikację, tak jak na przykład Rovio i ich fizyczna katapulta dla maskotek z gry (2). Jednak nie ma się o co martwić, bo w Apple App Storze, każdy deweloper ma równe szanse! App Store ma wiele marketingowych braków, ale te ułomności powodują, że każdy wydawca, deweloper czy software-house ma dokładnie takie same szanse, niezależnie od budżetu. Takie tanie, bądź wręcz bezpłatne działania nazywają się ASO, czyli App Store Optimisation.

Co to jest ASO?

ASO, w skrócie, to cały proces optymalizacji marketingu aplikacji w taki sposób, aby pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania w marketach z aplikacjami, w tym wypadku w Apple App Store, bo o nim konkretnie będę pisał. Im wyższy wynik uzyskamy, tym więcej ludzi odwiedzi naszą stronę z produktem. Więcej ludzi odwiedzających stronę aplikacji to więcej pobrań i ostatecznie większy przychód. W dużym skrócie i uproszczeniu można przyjąć, że to takie SEO dla aplikacji mobilnych.

Kluczowe znaczenie dla ASO ma rozpoznanie Twoich klientów, czyli userów, którzy pobierają appkę. Ameryki tutaj nie odkryłem, bo jest to istotne w każdej branży, jednak w ASO wyraża się to poprzez odpowiedni dobór keywordsów, jakimi opisujemy aplikację.

Musimy nauczyć się tego, jakie słowa kluczowe nasi potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć aplikacje podobne do naszej. Zrozumienie ich zachowań pozwoli nam dostosować się do ich języka, czyli na podbój keywordsowego świata.

Podchodząc do tego z jeszcze innej strony, ASO to połączenie pomysłowości, planowania strategicznego, umiejętności analizowania i dostosowywania się do zmiennych warunków otoczenia, po to aby szukać optymalnej drogi do organicznego znajdowania Twojej aplikacji.

Co wpływa na ASO?

Skupmy się na początku na czterech głównych czynnikach, które mają wpływ na ASO. Podzieliłem je na czynniki główne i poboczne.

Główne czynniki

  • Tytuł (Title)
  • Słowa kluczowe (Keywords)

Nazwę aplikacji i słowa kluczowe można zmieniać dość łatwo w iTunes Connect dlatego są to czynniki, które możemy ciągle optymalizować.

Czynniki poboczne

  • Liczba pobrań (Total # od Downloads)
  • Ocena i recenzje (Rating and Reviews)

Co można robić w ramach ASO

Wiemy już, co wpływa na ASO oraz to, że ASO trzeba robić, czego dowodzą statystyki według których 63% aplikacji pobieranych przez użytkowników jest znajdowanych w wyszukiwarce (3). Niestety wielu deweloperów z tego nie korzysta, a szkoda bo nie jest to takie trudne, ale wymaga ciągłości i konsekwencji.

Jakie działania można więc podejmować w ramach ASO?

1. Tworzenie i optymalizacja nazwy aplikacji

Aplikacje na iOS mają dwie nazwy. Pierwsza to ta, która jest widoczna w markecie i którą wpisujemy w iTunes Connect, a druga to „Project name” w Xcode – nazwa, która pojawia się na urządzeniu. My zajmiemy się tą pierwszą. Według testów zrobionych przez MobileDevHQ, aplikacje które zawierają w tytule słowa kluczowe, pojawiają się w wynikach wyszukiwarki średnio o 10.3% wyżej, niż te, które ich nie posiadają.

Xcode nazwa projektu

iTunes Connect App Name

2. Wyszukiwanie, analiza i optymalizacja słów kluczowych

Znajdowanie odpowiednich słów kluczowych dla naszej aplikacji w App Storze to trochę jak błądzenie we mgle. Najważniejszy w tym wszystkim jest nasz spryt i przeczesywanie wyszukiwarki App Store z użyciem naszych propozycji. W tym ostatnim mogą nam też pomóc odpowiednie narzędzia, takie jak: searchman.com, mobiledevhq.com czy appcodes.com. Każde z nich ma swoje zalety i wady, a żadne z nich nie jest tak zaawansowane jak profesjonalne narzędzia do SEO, ale… działają i  spełniają swoją rolę! Bardzo pomocne jest też śledzenie za ich pomocą swojej bezpośredniej konkurencji – na jakie słowa kluczowe pojawiają się w wynikach, na jakie nie, itd. Kiedy już posiadamy słowa kluczowe, to nie możemy osiąść na laurach tylko musimy sprawdzać raporty (np. w w/w narzędziach), analizować je i optymalizować, dlatego bo – po pierwsze – konkurencja nie śpi, a po drugie, ciągle jest coś co możemy jeszcze poprawić i zwiększyć tym samym ruch organiczny.

Te dwa powyższe działania są w zasadzie najważniejsze dla ASO, dlatego powinniśmy cały czas analizować wyniki i nad nimi pracować. Temat samej optymalizacji słów kluczowych jest bardzo szeroki, a algorytm wyszukiwania stworzony przez Apple ma kilka kruczków, dlatego zostanie szerzej omówiony w serii wpisów na blogu Untitled Kingdom (blog.untitledkingdom.co.uk).

3. Optymalizacja ikony

Ikona jest istotnym elementem identyfikacji, a każdy z nas zna przykłady świetne i tragiczne. Należy pamiętać, że ludzie często kupują wzrokiem, dlatego ikona powinna się wyróżniać i stanowić dobrą wizytówkę naszego projektu. Apple na jesiennych TechTalkach jako przykład unikalnego i rzucającego się w oczy designu podawała ikonę aplikacji Shazam (4).

ikona shazam

4. Screeshoty

Jest kilka różnych szkół tworzenia screenshotów dla aplikacji. Jedni tworzą materiały zrobione przez działy marketingu, gdzie każdy detal dopracowany jest do perfekcji, a same screenshoty przypominają świetne ulotki (5), a inni tworzą po prostu dobre screeny z wnętrza aplikacji. Apple zaleca to drugie rozwiązanie i podaje jako przykład Evernote (6), który nie dość że ma dobre, nienachalne materiały, to jeszcze screenshoty są zlokalizowane do kilkunastu wersji językowych (np. na chiński).

screenshoty

Lokalizacja jest również bardzo istotnym elementem pozycjonowania aplikacji w App Storze, a nawet elementem wymaganym przy wnioskowaniu o wyróżnienie jej przez team Apple. O tym także w kolejnych wpisach na blogu UK.

5. Copywriting

Do tego, że copy jest istotne, nie trzeba nikogo przekonywać. Trzeba je pisać dobrze, poprawnie językowo, a najlepiej lokalizować na kilkanaście kluczowych języków (ale tylko jeżeli appka również jest zlokalizowana!). Za przykład dobrego copy posłuży nam znowu Shazam, którego trzy pierwsze linijki opisu brzmią: „Shazam recognizes music and media playing around you. Tap the Shazam button to instantly tag, and then explore, buy, share and comment. Tagging is unlimited, so use Shazam as much as you want.” Te kilka linijek w perfekcyjny sposób opisuje czym jest Shazam, a sama długość idealnie mieści się w wersji mobilnej sklepu (tutaj screen).

smartfon

Podsumowanie

Jest jeszcze wiele czynników wpływających na ASO, wiele działań, które można podjąć w celu optymalizacji, jak na przykład nie opisana przeze mnie część dotycząca relacji z klientem, czyli oceny i recenzje aplikacji w App Store. Ten wpis jest tylko wstępem do tego szerokiego zagadnienia, o którym mógłby powstać niejeden wpis na blogu. Dodatkowo należy pamiętać, że piszę tutaj tylko o Apple App Store. Każdy z pozostałych marketów (Google, Amazon, BlackBerry czy Nokia) posiada inne algorytmy i optymalizacja powinna być prowadzona dla każdego osobno, jednak podejście jest takie samo w każdym przypadku.



Piotr Zając

Piotr Zając - Studiował na specjalizacji Zarządzanie Projektami na Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischera, a pracę zawodową w IT zaczynał w 2011 r jako PM w małej firmie zajmującej się aplikacjami na iOS. Ponad pół roku później założył ze swoim ówczesnym szefem nową firmę będącą iOS software-housem, w której pełni funkcję CEO. Jego firma współpracuje ze startupami z Polski, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. W maju 2013 założył z dwoma wspólnikami pierwszą w Europie profesjonalną agrencję growth hackingową, która współpracuje z klientami z Wielkiej Brytanii i Izraela. Jest pasjonatem mobile’a i fanem ekosystemu stworzonego przez Apple.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl