FreshMail.pl
Prawda czy Fałsz w Sklepie Google Play

Jak się robi popularne aplikacje? Wywiad z Jakubem Pomykała

Autor / 02 stycznia 2014

Przeglądając ostatnio sklep Google Play trafiliśmy na grę stworzoną przez +Jakuba Pomykała. Jego „Prawda czy Fałsz?” znajduje się czołówce najpopularniejszych, bezpłatnych aplikacji. Ilość pobrań mieści się w przedziale 500000-1000000! Postanowiliśmy zadać mu kilka pytań odnośnie jego doświadczeń z tworzeniem aplikacji mobilnych oraz ich promocją.

Zobacz aplikacje Jakuba: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Jakub+Pomyka%C5%82a

Zapraszamy do przeczytania wywiadu:

 

Czemu zająłeś się aplikacjami mobilnymi? Czy Twoje zainteresowania programistyczne wychodzą poza tę tematykę?

Na początku, chyba jak każdy, zaczynałem od pisania programów konsolowych w C++. Później wyszedł system Google – Android. Uważałem, że możliwość aktualizacji systemu i wolność jeśli chodzi o wybór aplikacji to świetna sprawa i chciałem w jakiś sposób uczestniczyć w tym. Prawdopodobnie głównym powodem dla którego zainteresowałem się tematem aplikacji mobilnych jest możliwość docierania do ogromnej liczby ludzi dzięki sklepowi Google Play (wtedy Android Market). Ta myśl, że można coś dać ludziom od siebie w kilku linijkach kodu jest dla mnie po prostu wspaniała.

Na jakie systemy najchętniej programujesz i dlaczego? Jeśli programujesz na coś więcej niż Androida, to na jakiej platformie Twoje aplikacje są najpopularniejsze?

Aktualnie skupiam się tylko na Androidzie, ale ostatnio myślę coraz więcej o Windows Phone. Skoro aktualnie zajmuję się tylko aplikacjami na Androida to siłą rzeczy na tym systemie moje aplikacje są też najpopularniejsze. Google oferuje bardzo dużo pomocy i różnych gadżetów ułatwiających programowanie oraz dystrybucję. Ale rzucane są nam też kłody pod nogi w postaci błędów w przykładowych kodach źródłowych (dotyczy to głównie Google Play Services).

Czy zarabianie na aplikacjach jest łatwe i opłacalne (np. jeśli porównasz czas poświęcony na ich rozwój do dochodów)?

To wszystko zależy na jakim poziomie programujemy, jak szybko potrafimy tworzyć kod, jakie pieniądze będą dla nas satysfakcjonujące za wykonaną pracę. Jak będziemy tworzyć z myślą o zarabianiu, to nic nie zarobimy. W gruncie rzeczy jest to trudne pytanie dla mnie i może odpowiem trochę dyplomatycznie – łatwo jest zarobić pieniądze na aplikacjach, ale trudno jest zarobić duże pieniądze. Niby oczywiste, ale zarobienie chociaż średniej krajowej jest sporym wyzwaniem.

Czym się kierujesz dobierając tematykę aplikacji?

Głównie tym, czy taka aplikacja już istnieje w Google Play, bo jeśli już jest, to po co miałbym robić kolejną. Oczywiście mógłbym zrobić lepszą, ale pytanie czy użytkownicy to docenią. Ja bardzo nie lubię, jak aplikacje chodzą w tle i zabierają pamięć operacyjną, dlatego stworzyłem swój widget baterii i widget odliczający dni. Na początku tworzyłem je pod siebie, dopiero później troszeczkę bardziej dopracowałem wygląd i interfejs żeby użytkownicy mogli się połapać co, gdzie i jak 🙂

Co robisz, aby aplikacja miała więcej pobrań? Czy to kwestia samej jakości apki, czy promocji w social media, powiązania aplikacji z innymi platformami (np. Google+ w przypadku Androida)?

Jakość aplikacji niestety dla użytkowników Androida jest bez znaczenia. Ważne żeby aplikacja była ładna (akurat ja mam z tym problemy). Może nawet nie działać, ale jak jest ładna, to będzie mieć więcej pobrań. Według mnie połączenie aplikacji z Facebookiem czy Google+ jest bez znaczenia. Nie wpływa to w ogóle na liczbę instalacji, ale ciężko jest mi to zbadać dokładniej.

Najlepiej samemu sobie zadać pytanie: czy jak widzimy post na tablicy znajomego z jakiejś gry, to czy rzeczywiście zwracamy na to uwagę? Jeśli już połączymy aplikację z jakimś portalem społecznościowym to ważne żeby nie spamować wiadomościami. Ani użytkownik nie będzie zadowolony, ani osoby, które zobaczą taki spam u znajomego na tablicy. Dam wszystkim radę. Bardzo oklepaną, ale warto się tego trzymać. Jeśli chcecie osiągnąć dużą liczbę instalacji, to stwórzcie taką aplikację, z której sami chętnie byście korzystali.

Nie spieszcie się. Dobrze jest wszystko dopracować i zaplanować. W przypadku gry „Prawda czy fałsz”, przygotowanie wszystkiego, (czyli reklama, grafiki reklamowe, sama aplikacja, baza pytań) zajęło mi około 1,5 miesiąca. Ważne jest też samo ustawienie, czy aplikacja będzie dla wszystkich, dla młodzieży, czy tylko dla dorosłych. Wiadomo, że jeśli ustawimy „dla wszystkich” to pobrań będzie zdecydowanie więcej. Młodzi użytkownicy stworzą „trend” na aplikację, ale oceny będą na bardzo niskim poziomie, nawet jeśli sama aplikacja jest dobra.

Jaki model w Twoim przypadku najlepiej monetyzuje – aplikacje płatne, czy darmowe z reklamami? A może rozwijasz także aplikacje w modelu freemium?

Zdecydowanie aplikacje darmowe z reklamami plus możliwość wyłączenia reklam jeśli komuś bardzo przeszkadzają. Aplikacje płatne cechują się wyższym poziomem w komentarzach, ale i mniejszą liczbą instalacji. Dochód z nich będzie zależał jedynie od ilości sprzedanych kopii, a nie, jak w przypadku reklam, ciągły dochód generowany przez kliknięcia. Oczywiście nikogo tu nie zdziwię mówiąc, że nie ma złotego środka w tej kwestii. Ostatnio nawet zauważyłem, że niektórzy ludzie są wręcz oburzeni tym, że daję możliwość wyłączenia reklam w aplikacji za drobną opłatą.

Dzięki wielkie za wywiad i podzielenie się swoimi doświadczeniami. Powodzenia w pracy nad kolejnymi apkami!

Jakub Pomykała pochodzi ze Szczecina. Jest studentem pierwszego roku Politechniki Wrocławskiej na kierunku informatyka. Programowaniem póki co zajmuje się hobbystycznie. To jego pasja, na którą poświęca cały wolny czas. O swojej motywacji do tworzenia aplikacji mobilnych mówi tak: Uwielbiam tworzyć coś, z czego inni skorzystają. Moim zdaniem to jest piękne.

Prowadzi blog: http://evelanblog.pl/



Szymon Słowik

Konsultant marketingowy skupiony na tematyce SEO/SEM i content marketingu. Z serwisem MarketingMobilny.pl związany od 2013 r. Wypowiada się głównie na tematy dotyczące marketingu w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.



Zapisz się do newslettera

Newsy z bloga, aktualności, najbliższe wydarzenia z branży

FreshMail.pl