Amazon Go. Czy smartfon zmieni oblicze sklepów stacjonarnych?

Autor / 21 lutego 2018

Rozwój handlu to od zawsze poprawianie doświadczeń zakupowych klienta. Fachowa obsługa, dobrze widoczne oznaczenia i samoobsługowe kasy? To elementy postrzegane jako niezbędne, aby odnieść sukces. Jednak już za kilkanaście lat to smartfon może stanowić centralny punkt zakupów. I wcale nie chodzi o m-commerce – Amazon Go to nowy format sklepu, który może zmienić rynek.

22 stycznia 2018 w Seattle Amazon znów zaszokował. Tym razem wprowadzając swój koncept sklepu – Amazon Go. To jego druga premiera. Pierwsza w ramach testów była przeznaczona dla pracowników giganta e-commerce. Jednak system czujników nie działał jeszcze wtedy zbyt dobrze. Obecny kształt i działanie projektu pozwala już na robienie zakupów i udostępnienie go amerykańskim klientom.

jak działa RFID stosowany w Amazon Go

Jak działa Amazon Go?

Dlaczego przeobrażenie sprzedaży stacjonarnej miałoby być ciekawe dla mobile marketingu? Centralnym punktem działania Amazon Go jest smartfon klienta. Zainstalowana aplikacja pozwala wejść do sklepu przez bramki po zeskanowaniu znaku QR. W środku rolę kasy sprawuje system monitoringu. “Widzi on” czy klienci zabierają towar z półki, a później zabierają go ze sobą, czy odkładają z powrotem na miejsce. Po tym jak wyjdą ze sklepu aplikacja Amazon Go przesyła paragon i odejmuje odpowiednią kwotę z rachunku klienta.

Jak monitoring może widzieć kilkunastu klientów i setki produktów jednocześnie? System wykorzystuje technologię RFID (Radio-frequency identification), która pozwala określić położenie produktów względem smartfona klienta. Nadajnik RFID emituje fale radiowe, aby zlokalizować w sklepie położenie tagów – naklejek, które zawierają obwód elektroniczny. Fale radiowe pobudzają go, co pozwala odnaleźć ich położenie. Podobną widoczność gwarantuje smartfon, który jest już przypisany do konkretnego klienta przez zainstalowaną aplikację.

 

Tagi mogą przybierać postać prostych naklejek znanych ze sklepów:

rfid tag podobny do użytych w Amazon Go

źródło: indiamart.com

Historia RFID

Chociaż technologia RFID wydaje się bardzo futurystyczna to historia jej badań liczy już sobie blisko 50 lat! Opracowana na potrzeby lotnictwa z Wielkiej Brytanii umożliwiała odróżnić samoloty sprzymierzeńców od przeciwników. Jej zastosowanie komercyjne jest znacznie bogatsze – karty płatnicze, bilety komunikacji miejskiej, karty dostępu do pomieszczeń, czipy dla zwierząt, czy liczenie czasów biegaczy w maratonach! 

W nowym sklepie można zrobić nie tylko proste zakupy spożywcze, ale też zjeść śniadanie. Nie wszystko jednak da się zastąpić aplikacją – jak poleca Amazon na swojej stronie w razie potrzeby rekomendacji produktu wystarczy zapytać pracowników na sali. Ich rolą jest jednak głównie wykładanie towaru na półki i wydawanie potraw.

Co jeszcze?

Oczywiście pomysły Amazona nie są jedynymi, które chcą zmienić oblicze handlu. W 2011 roku Apple zaprezentował EasyPay 2.0. Dzięki aplikacji iPhonem można było skanować produkty i od razu dokonać płatności – nie spotkało się to jednak z zakładanym entuzjazmem użytkowników  i z pomysłu wycofano się.

Roboty do roboty!

Automatyzowanie sklepów i zaprzęganie do pracy robotów nie jest jednak niczym nowym.  W San Francisco działa w pełni zautomatyzowana kawiarnia Cafe X, gdzie baristą jest robot.

Niezależnie od tego, w jakim kierunku pójdą zmiany technologiczne, już niedługo praca w sklepie będzie czymś bardzo rzadkim – chyba że będzie to utrzymanie ruchu działających tam maszyn. Marketerzy tymczasem muszą bacznie śledzić działanie ruchy największych firm technologicznych zza oceanu. Będą dzięki temu wiedzieć co już za parę lat stanie się w Polsce i jak nowe technologie wpłyną na klientów jutra. Mądrość marketera przejawia się w tym, aby odróżnić chwilowe technologiczne “świeżynki” od narzędzi, które faktycznie mogą spełnić pokładane w nich nadzieje.

To też może Cię zainteresować: http://marketingmobilny.pl/reklama-aplikacje-mobilne/



Redakcja MarketingMobilny.pl